Promujmy angażujące nauczanie treści przedmiotowych, w którym język staje się narzędziem poznania i komunikacji w danym obszarze wiedzy.
Scenariusz „Od unii lubelskiej do Unii Europejskiej” autorstwa Barbary Muszyńskiej to innowacyjna lekcja realizowana metodą „soft CLIL”, która łączy naukę języka obcego z treścią historyczną i społeczną. Uczniowie poznają historię integracji europejskiej, od unii lubelskiej po współczesną Unię Europejską, jednocześnie rozwijając kompetencje językowe i przedmiotowe. Lekcja promuje aktywne formy pracy, takie jak projekt, debata, burza mózgów, analiza SWOT i praca grupowa, co sprzyja realizacji celów programowych z historii, wiedzy o społeczeństwie i języka obcego. Ten scenariusz może być również wykorzystany do pracy na lekcjach niejęzykowych.
Podczas zajęć uczniowie:
- poznają najważniejsze wydarzenia i postacie związane z integracją europejską;
- analizują dokumenty i źródła historyczne w języku polskim i angielskim;
- uczestniczą w debatach i prezentacjach, dzięki czemu rozwijają umiejętności komunikacyjne i krytycznego myślenia;
- tworzą projekty interdyscyplinarne i wykorzystują narzędzia cyfrowe do prezentacji wyników;
- rozwijają kompetencje kluczowe, takie jak kooperacja w grupie, kreatywność i refleksyjność.
Scenariusz inspirowany „soft CLIL” pozwala na zrównoważony rozwój kompetencji językowych, przedmiotowych i społecznych, a zarazem wspiera edukację inkluzywną i globalną. Uczniowie uczą się nie tylko historii, ale także sposobów komunikacji w zróżnicowanym środowisku, co jest szczególnie ważne w kontekście współczesnego świata.
Lekcja podkreśla wykorzystanie języka jako narzędzia poznania i komunikacji, sprzyja integracji uczniów i współpracy między nauczycielami oraz rozwija kompetencje poznawcze, komunikacyjne i społeczne uczniów.
Załączniki:
-
Od unii lubelskiej do Unii Europejskiej
Wielkość pliku: 562 KB












