Spór o uchodźców w Soczewce. Wojewoda zapewnia: sytuacja się poprawia

portalplock.pl 2 godzin temu

O problemach w Soczewce, położonej na terenie gminy Nowy Duninów, informowaliśmy już wielokrotnie. Od kilku miesięcy wójt gminy Karol Gutkowicz kieruje do wojewody pisma, w których apeluje o relokację ponad stu uchodźców z Ukrainy romskiego pochodzenia. W tej grupie znajduje się około 80 dzieci.

Soczewka to miejscowość licząca niespełna 300 mieszkańców. Coraz częściej zgłaszają oni obawy dotyczące bezpieczeństwa. Napięcia narastały stopniowo, jednak wyraźnie zaostrzyły się w momencie, gdy dzieci uchodźców rozpoczęły naukę w lokalnej szkole podstawowej. Rodzice uczniów skarżyli się na agresywne zachowania, z kolei romskie rodziny twierdzą, iż to ich dzieci są obiektem zaczepek.

Wojewoda powołał zespół i zaprosił do dialogu

Sprawa była już wielokrotnie opisywana, a do działań włączył się wojewoda mazowiecki, Mariusz Frankowski. Powołał on specjalny zespół, którego zadaniem jest prowadzenie rozmów z władzami gminy Nowy Duninów oraz powiatu płockiego. W posiedzeniu wzięli udział m.in. przedstawiciele gminy, dyrektorka szkoły w Soczewce oraz podinsp. Robert Nolbert, zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Płocku.

– Jest to kwestia będąca przedmiotem troski nie tylko nas jako administracji publicznej. Działamy razem na rzecz społeczności Gminy Nowy Duninów – administracja rządowa, samorządowa, a także przedstawiciele organizacji społecznej. Celem pierwszego posiedzenia zespołu jest omówienie, co udało się zrealizować na przestrzeni ostatnich dwóch miesięcy, czyli od spotkania które odbyliśmy w październiku w Płocku, jak w tej chwili wygląda sytuacja lokalna. Chciałbym, żebyśmy również w ramach prac zespołu, wypracowali model sprzyjający integracji uchodźców i społeczności lokalnych, budowaniu atmosfery szacunku i wzajemnego zrozumienia – powiedział wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski.

Szkoła w centrum działań integracyjnych

Jak zapewnia wojewoda, podejmowane są konkretne kroki mające na celu integrację społeczności romskiej z mieszkańcami Soczewki. Szczególną rolę w tych działaniach odgrywa szkoła, która – według urzędu wojewódzkiego – już teraz widzi pierwsze efekty.

– Wśród inicjatyw znalazły się m.in.: wspomaganie szkoły przez Kuratorium Oświaty, dodatkowe godziny nauki języka polskiego jako obcego, szkolenia kadry pedagogicznej m.in. we współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz przy wsparciu Fundacji W Stronę Dialogu, czy udział w ogólnopolskim projekcie „Moc relacji w edukacji”. W działania włączani są również rodzice. Zorganizowano także szereg wydarzeń integrujących uczniów, takich jak Mikołajki, Andrzejki. Działania w szkole wesprą asystenci międzykulturowi, których zatrudnienie będzie możliwe dzięki finansowaniu z rządowego programu „Przyjazna szkoła” – czytamy na stronie urzędu wojewódzkiego.

Więcej patroli i deklaracje poprawy bezpieczeństwa

Z komunikatu wojewody wynika również, iż w Soczewce zwiększono liczbę patroli policyjnych. Funkcjonariusze mają prowadzić działania profilaktyczne, które – jak podkreślono – mają zapobiegać stygmatyzacji którejkolwiek ze stron konfliktu. Według zapewnień wojewody poziom bezpieczeństwa w miejscowości wzrósł.

Pozostaje jednak pytanie, czy deklarowana poprawa jest odczuwalna również przez mieszkańców Soczewki.

Idź do oryginalnego materiału