Spotkania grup wymiany doświadczeń – forum wymiany myśli, pomysłów i inspiracji

ore.edu.pl 14 godzin temu

W ramach projektu realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (lider) we współpracy ze Związkiem Miast Polskich (partner) odbyły się trzy cykle spotkań samorządowych grup wymiany doświadczeń (GWD). Głównym celem było wypracowanie dobrych praktyk dotyczących dostosowania szkół i sposobu ich zarządzania do wyzwań, jakie niesie rozwój technologii cyfrowych.

Ze względu na duże różnice w zakresie wyzwań stojących przed jednostkami różnej wielkości w każdej z grup spotykali się przedstawiciele innego typu samorządów. Pierwsza grupa składała się głównie z przedstawicieli dużych miast, drugą tworzyli przedstawiciele gmin wiejskich i miasteczek, trzecią – powiatów. Podobna skala działań, podobne problemy i możliwości działania sprawiły, iż wymiana doświadczeń objęła nie tylko kwestie związane z technologiami informatycznymi, ale także inne problemy codziennego zarządzania oświatą.

Wśród uczestników GWD byli zarówno inspektorzy zajmujący się wybranymi obszarami działania organów prowadzących (np. finansami, obsługą informatyczną) oraz osoby odpowiadające za całokształt samorządowej oświaty: naczelnicy i dyrektorzy wydziałów i departamentów oświaty, jak i przedstawiciele władz: burmistrzowie, członkowie zarządu powiatu, starostowie. Duże zróżnicowanie zakresu zadań uczestników zatrudnionych w podobnych jednostkach pozwoliło ocenić, jak proponowane rozwiązania wpływają na pracę osób pełniących różne funkcje.

Każdy cykl spotkań obejmował trzy dwudniowe zjazdy. Tematyka wszystkich zjazdów była podobna, choć kolejność omawianych na nich zagadnień różniła się pomiędzy grupami. Poruszane tematy dotyczyły:

  • modeli zarządzania szkołami, z uwzględnieniem narzędzi do pracy grupowej i komunikacji zdalnej;
  • narzędzi do gromadzenia i przetwarzania danych o szkołach wykorzystywanych przez organy prowadzące, a także zalet, wad i ograniczeń tych narzędzi oraz problemów przy ich wdrażaniu;
  • szeroko rozumianego cyberbezpieczeństwa, w tym wymagań wynikających z unijnej dyrektywy NIS2,
  • narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, ich wpływu na funkcjonowanie samorządu, a także szeroko rozumianej edukacji.

Spotkania umożliwiły uczestnikom porównanie swoich jednostek, ich kosztów i organizacji na podstawie publicznie dostępnych danych o edukacji. Interesujące dla uczestników było samo zapoznanie się ze źródłami danych o szkołach, takimi jak: raporty z SIO (publikowane przez MEN), raporty budżetowe RB-28S (Ministerstwo Finansów), System Monitorowania Usług Publicznych (smup.gov.pl), badania eksperymentalne GUS dotyczące dojazdów uczniów do szkół. Ich analiza porównawcza prowadziła do licznych wniosków na temat zarządzania lokalnymi systemami oświaty.

Na spotkania zapraszani byli również przedstawiciele lokalnych władz oświatowych (Miasta Gniezna i Miasta Częstochowa). Przedstawiciele Gniezna pokazali, jak przed pandemią wdrożyli standardowe rozwiązanie z wykorzystaniem Microsoft Teams i jak ułatwiło im to bezproblemowe przestawienie się na edukację zdalną. Zaprosili także do Stolicy eXperymentu – miejskiego centrum edukacyjnego popularyzującego naukę i badania naukowe, w którym mieści się jedna ze Stref Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności – SOWA, prezentująca wybrane stanowiska z Centrum Nauki Kopernik.

W spotkaniach uczestniczyli również (osobiście lub zdalnie) eksperci wprowadzający w problematykę cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji. Pierwsze zagadnienie omówił Krzysztof Kozłowski, przedstawiciel Polskiego Towarzystwa Informatycznego z dużym doświadczeniem w zakresie cyberbezpieczeństwa. Drugi temat zaprezentował Adam Mikołajczyk, ekspert Związku Miast Polskich, od dłuższego czasu skutecznie wykorzystujący narzędzia AI i wdrażający w miastach oparte na niej rozwiązania. Wykłady tych specjalistów stanowiły doskonałe uzupełnienie wymiany doświadczeń uczestników grup.

Elementem spotkań była również prezentacja wyników ankiet dotyczących wykorzystania technologii cyfrowych w szkołach oraz jednostkach samorządu terytorialnego, które prowadzą placówki oświatowe.

Wymiernym efektem pracy grup będą przygotowywane opisy dobrych praktyk w zakresie wykorzystania narzędzi cyfrowych do zarządzania oświatą oraz wyzwań związanych z ich wdrażaniem.

Terminy dotychczas zrealizowanych spotkań:

  • 19–20 września 2024 r.
  • 2–27 września 2024 r.
  • 14–15 listopada 2024 r.
  • 21–22 listopada 2024 r.
  • 9–10 stycznia 2025 r.
  • 16–17 stycznia 2025 r.
  • 13–14 marca 2025 r.
  • 3–4 kwietnia 2025 r.
  • 8–9 maja 2025 r.

Działania są realizowane w ramach projektu „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, Priorytet FERS 01.00, Działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji.

#FunduszeEuropejskie

Idź do oryginalnego materiału