Spotkania „Na Dziewanny” kontynuacją wsparcia realizowanego przez SCWEW

ore.edu.pl 1 miesiąc temu

Razem możemy więcej, wspieranie i współorganizowanie kluczem do lepszej edukacji dla wszystkich – to myśli przewodnie spotkania „Na Dziewanny”, które odbyło się 10 lutego po raz kolejny w Łódzkiej Szkole dla Słabowidzących i Niewidomych. Zostało ono zorganizowane w ramach sieci współpracy „Na Dziewanny”, której działanie zainicjowało jeszcze specjalistyczne centrum utworzone w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 6 w Łodzi.

Do udziału w spotkaniu zaproszeni zostali nauczyciele współorganizujący kształcenie i pomoce nauczyciela.

Dyskusja koncentrowała się na dostosowaniu środowiska edukacyjnego do potrzeb uczniów, elastycznym reagowaniu na ich potrzeby i efektywnym wykorzystywaniu zasobów. Dr hab. Agnieszka Olechowska, prof. APS, prorektor Akademii Pedagogiki Specjalnej i ekspertka Centrum Koordynującego SCWEW, w swoim wystąpieniu podkreśliła, iż edukacja włączająca może poprawić jakość edukacji dla wszystkich członków społeczności szkolnej, a kooperacja i współnauczanie prowadzą do poprawy wyników kształcenia. Odniosła się też do współpracy międzyinstytucjonalnej, która była ważnym i skutecznym elementem w realizacji działań przez 23 specjalistyczne centra w „Pilotażowym wdrożeniu Modelu funkcjonowania SCWEW”. Doświadczenia specjalistycznych centrów potwierdzają potrzeby mapowania lokalnych zasobów i ich wykorzystania, gdy szkoła otwiera się na pomoc oferowaną przez inne instytucje i podmioty.

W swoim wystąpieniu prelegentka podkreśliła, jak ważnym i wartościowym wsparciem dla nauczycieli są superwizje. Badania, do których się odniosła, pokazują, iż początkowa rezerwa nauczycieli do superwizji zanika z czasem – po bezpośrednim doświadczeniu takiego wsparcia nauczyciele zmieniają swoje nastawienie, a superwizja staje się istotnym instrumentem wsparcia w ich codziennej pracy. Z perspektywy działań SCWEW jest to potwierdzenie także naszych obserwacji, wynikających z prowadzenia superwizji dla nauczycieli i specjalistów przez specjalistyczne centra.

Prelegentka zwróciła także uwagę na uniwersalne projektowanie, które od razu uwzględnia różne potrzeby, np. architektoniczne czy w środowisku uczenia się. Podkreśliła, iż priorytetem jest rozpoznawanie potrzeb, następnie proponowanie rozwiązań. Zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania należy ustalić cel, do którego dążymy, a potem dobrać sposób jego realizacji.

W dalszej części spotkania doświadczeniem podzieliły się nauczycielki współorganizujące kształcenie uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 67 oraz pomoc nauczyciela z Przedszkola Miejskiego nr 221 w Łodzi. Dzielenie się praktyką w pracy ze zróżnicowaną grupą spotkało się z dużym zainteresowaniem uczestników sieci, którzy – jak wynika z rozmów i głosów w dyskusji – oczekują kolejnych spotkań w ramach sieci „Na Dziewanny”. Są to dla nas istotne głosy, które podkreślają wagę działań podejmowanych w projekcie pilotażowym, jak i aktualnym konkursie grantowym, do których należą m.in. sieci współpracy i samokształcenia.

Serdecznie dziękujemy organizatorom za zaproszenie.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE

Idź do oryginalnego materiału