W dniach 23–25 stycznia w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku odbyło się spotkanie zorganizowane przez Centrum Koordynujące SCWEW.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele ważnych dla polskiego systemu edukacji instytucji, w tym podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Izabela Ziętka, przedstawiciele Departamentu Edukacji Włączającej Ministerstwa Edukacji Narodowej, dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Andrzej Suchenek oraz przedstawiciele Ośrodka Rozwoju Edukacji odpowiedzialni za kwestie edukacji włączającej, w tym za realizowanie projektów.
Uczestnikami byli również eksperci projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartej na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”, a także przedstawiciele środowiska akademickiego, pracownicy Instytutu Badań Edukacyjnych i inne osoby bezpośrednio realizujące działania wdrożeniowe w zakresie budowania szkoły dostępnej dla wszystkich.
Tematem przewodnim spotkania była dostępna edukacja. Dyskutowano o wyzwaniach, możliwościach oraz strategiach, które mogą się przyczynić do poprawy jakości edukacji dla wszystkich uczniów. Uczestnicy mieli okazję wymieniać się doświadczeniami i pomysłami optymalizacji, które mogą wspierać rozwój systemu edukacji w Polsce, z naciskiem na inkluzywność i dostępność dla wszystkich ucznia.
Ważnym punktem programu były prezentacja stanu realizowanych w projektach zadań oraz przedstawienie planowanych efektów i produktów budujących dostępność edukacji. Debatowano też, w jaki sposób korzystać z produktów wypracowanych w projektach z funduszy europejskich i programów krajowych.
Spotkanie stanowiło platformę zacieśnienia współpracy pomiędzy instytucjami, a także wypracowania wspólnych rozwiązań na rzecz lepszej edukacji.
Wystąpienia prelegentów skupiały się m.in. na istotności oceny funkcjonalnej jako narzędzia do identyfikacji potrzeb ucznia. Podkreślano, iż adekwatne rozpoznanie tych potrzeb jest najważniejsze dla efektywnego planowania wsparcia edukacyjnego.
W kontekście planowania działań zwrócono uwagę na konieczność dostosowania wsparcia do zdiagnozowanych potrzeb. Prelegenci przedstawili przykłady skutecznych strategii i programów, które mogą zostać wdrożone w celu wspierania uczniów w ich rozwoju. Istotnym tematem była także rola współpracy między nauczycielami, specjalistami i rodzicami, co pozwala na stworzenie spójnego systemu wsparcia.
Ważnym elementem spotkania było określenie roli i zadań Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą. Omówiono też zagadnienia prawne i finansowe z tym związane.
Wytyczono harmonogram prac dotyczących planowania i wprowadzania zmian ukierunkowanych na tworzenie szkoły odpowiadającej na wyzwania pracy z grupą zróżnicowaną.
Po spotkaniu liczymy na dalszy rozwój i wdrażanie omawianych rozwiązań w polskim systemie edukacji.