Spotkanie informacyjno-konsultacyjne dla kadr systemu oświaty

ore.edu.pl 11 godzin temu

23–24 września w Ośrodku Rozwoju Edukacji odbyło się spotkanie informacyjno-konsultacyjne, które dotyczyło planowanych zmian w systemie pomocy i poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego. Zorganizował je Wydział Edukacji Włączającej ORE we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Pierwszego dnia w spotkaniu wzięli udział:

  • przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej: podsekretarz stanu Izabela Ziętka, dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej Elżbieta Neroj, naczelnik Wydziału Wsparcia Edukacyjno-Specjalistycznego Departamentu Edukacji Włączającej Jan Kosiński-Gortych,
  • przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych: Katarzyna Leśniewska, UAM dr hab. Magdalena Olempska-Wysocka i ekspert zewnętrzny Magdalena Olejniczak-McKay,
  • przedstawiciele Związku Zawodowego „Rada Poradnictwa”,
  • dyrektorzy poradni psychologiczno-pedagogicznych,
  • przedstawiciele kuratoriów oświaty.

Otwarcia wydarzenia dokonała wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Marzenna Habib. Uczestników powitała podsekretarz stanu w MEN Izabela Ziętka, która doceniła rolę kadr systemu oświaty. Zachęciła jednocześnie do wyrażania opinii i generowania pomysłów, jak jeszcze lepiej wspierać wszystkich uczniów.

Podczas spotkania omówiono uwagi do projektu „Rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych”. Była również przestrzeń do dyskusji i zadawania pytań.

Informacje na temat szkoleń i publikacji Instytutu Badań Edukacyjnych przekazały Katarzyna Leśniewska i prof. UAM dr hab. Magdalena Olempska-Wysocka. O formach doskonalenia planowanych w Wydziale Edukacji Włączającej ORE opowiedziała kierownik tego wydziału Katarzyna Nowakowska. Natomiast doświadczeniami z pilotażu „Modelu wsparcia międzysektorowego w projekcie innowacyjno-wdrożeniowym w zakresie oceny funkcjonalnej” podzielili się: Sylwia Brońska z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bolesławcu, Grzegorz Stano z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jaworznie, Karolina Kuszewska i Dariusz Szałaj z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świdniku.

Drugi dzień przebiegł pod hasłem „Dostępna edukacja − koordynacja działań informacyjnych i szkoleniowych na terenie województwa”.

Spotkanie tego dnia również otworzyła wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Marzenna Habib. Podsekretarz stanu w MEN Izabela Ziętka wyraziła wdzięczność za obecność i zaangażowanie w proces zmian. Dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej w MEN Elżbieta Neroj omówiła mapę działań na rzecz sukcesu szkolnego wszystkich uczniów i uczennic. Pani Dyrektor wskazała trzy poziomy wspierania procesu uczenia się: profilaktykę, interwencję, kompensację. Przeanalizowała także planowany proces wdrażania oceny funkcjonalnej na różnych poziomach: centralnym, wojewódzkim, lokalnej społeczności oraz na poziomie przedszkola, szkoły i placówki. Naczelnik Wydziału Wsparcia Edukacyjno-Specjalistycznego Departamentu Edukacji Włączającej w MEN Jan Kosiński-Gortych mówił zaś o wsparciu dla poradni psychologiczno-pedagogicznych (projektach grantowych dla PPP), a także o udostępnieniu narzędzi przesiewowych takich jak: Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) i Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (KSzOF), oraz narzędzi diagnostycznych takich jak: Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych (KAPP), Objawy-Kompetencje-Cechy (OKC).

Natomiast z koncepcją i założeniami podstawy programowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym zapoznała uczestników dr Beata Rola.

Projektowane działania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW) w systemie edukacji zaprezentowała kierownik Wydziału – Centrum Koordynujące SCWEW ORE Alina Sarnecka. Zaś działania Wydziału Edukacji Włączającej ORE w zakresie przygotowania kadr systemu oświaty do wdrażania zmian w obszarze dostępnej edukacji przedstawiła kierownik tego wydziału Katarzyna Nowakowska.

W części warsztatowej uczestnicy pracowali w grupach nad korzyściami płynącymi z wprowadzanych zmian, wyzwaniami związanymi z ich wdrażaniem, a także działaniami, które powinny wspierać realizację planowanych zmian. Wspólnie zastanawiano się nad propozycją ramowej agendy konferencji regionalnych i innych rozwiązań na poziomie województwa, które mają na celu propagowanie działań informacyjnych (wdrożeniowych) i szkoleniowych.

Na zakończenie omówiono rozwiązania wypracowane przez poszczególne grupy. Odniesiono się też do zaproponowanych rozwiązań i działań na poziomie województw, uwzględniając współpracę poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli i kuratoriów oświaty w tym zakresie.

Dziękujemy uczestnikom za udział w spotkaniu i zaangażowanie w działania na rzecz wsparcia dzieci i młodzieży.

Zapraszamy do uczestnictwa w innych formach doskonalenia organizowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Idź do oryginalnego materiału