

ZUS podpowiada, jak sprawdzić, czy pracodawca zgłosił nas do ubezpieczeń społecznych. Można to zrobić samemu i w prosty sposób.
Jeśli podpisaliśmy umowę o pracę, a firma nie zgłosiła nas do ubezpieczeń społecznych, to w razie choroby, wypadku przy pracy lub urodzenia dziecka możemy nie mieć prawa do wielu świadczeń.
– Jest kilka sposobów, żeby to sprawdzić – mówi Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS. – Można to sprawdzić osobiście w placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Pracownik sali obsługi klientów po zweryfikowaniu tożsamości przekaże taką informację na miejscu. Można też zrobić to pisemnie wypełniając formularz US-7 „Wydanie zaświadczenia/informacji z konta osoby ubezpieczonej”. Innym sposobem jest wykorzystanie Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Po zalogowaniu do PUE ZUS w zakładce „ubezpieczony” da się nie tylko zweryfikować czy i do jakich ubezpieczeń zgłosił nas pracodawca, ale też sprawdzimy informacje o podstawach i składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Wątpliwości w tej sprawie zatrudnieni powinni przede wszystkim zgłosić u pracodawcy, a emeryci, renciści, uczniowie i studenci w ZUS. Osoby bezrobotne muszą udać się do odpowiedniego urzędu pracy.
Sebastian Szczurek:
autor: KZL