Nauczyciele fizyki, którzy wzięli udział w szkoleniu w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN) w dniach 2–8 marca 2025 r., zrealizowali szereg działań promujących fizykę cząstek elementarnych i nowoczesną naukę. Uczestnicy szkolenia poprowadzili wykłady popularyzatorskie poświęcone funkcjonowaniu CERN i zasadom działania akceleratorów cząstek, a także specjalne lekcje i warsztaty. Podczas nich uczniowie wzięli np. udział w wirtualnej podróży po Wielkim Zderzaczu Hadronów (LHC), poznali budowę detektora ATLAS i samodzielnie analizowali dane eksperymentalne w poszukiwaniu bozonu Higgsa. Młodsze klasy przygotowały klasowe książeczki edukacyjne o cząstkach elementarnych.
Jednym z kluczowych elementów działań była budowa komory mgłowej, umożliwiającej obserwację torów cząstek elementarnych, którą uczniowie budowali pod kierunkiem nauczycieli. Dzięki zastosowaniu magnesu zakrzywiającego tor cząstek i elektrody WT20 z domieszką toru możliwa była bezpośrednia obserwacja cząstek alfa.
Kolejnym ważnym wydarzeniem był Dzień CERN – szkolny festiwal nauki. W jego programie znalazły się m.in. multimedialna prezentacja z wizyty w CERN, interaktywna lekcja o cząstkach elementarnych, pokaz działania detektora cząstek (na przykładzie komory gazowej), quiz wiedzy oraz fotobudka fizyczna. Wiedzę o fizyce cząstek promowano również podczas wydarzenia charytatywnego „Mentalna metamorfoza – dziecko w każdym z nas” w Chodzieży.
W ramach działań poza szkołą zorganizowano wizytę w Narodowym Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS w Krakowie, gdzie uczniowie mogli zobaczyć zastosowanie nowoczesnych technologii w badaniach naukowych. Naukę połączono także ze sztuką – w szkolnym konkursie plastycznym „Śladami CERN”, który pozwolił uczniom spojrzeć na świat fizyki z perspektywy artystycznej. Powstała również wystawa plakatów poświęconych CERN.
Istotnym elementem działalności uczestników szkolenia było opracowanie i wdrożenie modułu dydaktycznego pt. „Fizyka cząstek elementarnych”, który wzbogacił podstawę programową. Przygotowano scenariusze lekcji, filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne, materiały interaktywne oraz symulacje komputerowe, dzięki którym uczniowie mogli lepiej zrozumieć zagadnienia fizyki kwantowej i modelu standardowego.










