W dniach 29 września – 3 października 2025 roku nasza szkoła aktywnie włączyła się w ogólnopolską inicjatywę „Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej” , zainicjowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Jej celem było zwrócenie uwagi na coraz poważniejszy problem przemocy rówieśniczej oraz uświadomienie młodzieży, iż każdy z nas ma prawo do szacunku, bezpieczeństwa i wsparcia.
W ramach obchodów, wychowawcy klas oraz pani psycholog zorganizowali w trakcie lekcji wychowawczych zajęcia poruszające temat przemocy w środowisku młodych ludzi oraz roli czynników chroniących.
W klasie 4 LEK wychowawczyni p. prof. Beata Ziemba omówiła m.in. rodzaje bullyingu oraz jego konsekwencje. Ciekawym doświadczeniem był udział młodzieży w debacie. Uczniowie i uczennice wypowiadali się na temat skomplikowanej historii rówieśnika. Zastanawiali się, jak powinni zareagować, gdyby zetknęli się z podobną sytuacją w klasie. Początkowo wśród wypowiedzi czwartoklasistów panowało przekonanie, iż nie powinni wtrącać się w cudze sprawy, iż problemem przemocy powinna zająć się policja, a choćby padła sugestia, iż być może ofiara jest sama sobie winna. Okazało się, iż powodem tak biernej postawy jest strach przed agresorem, przed konfrontacją czy ośmieszeniem. Wielu młodych obawia się, iż sami doznają traumy ignorowania czy wykluczenia z grupy rówieśniczej.
Po wnikliwej analizie przypadku młodego człowieka, który doświadczył bullyingu, młodzież zrozumiała, iż przemoc rówieśnicza dotyczy całej grupy uczestników wydarzenia– od asystentów, kibiców przez biernych i czynnych świadków aż do obrońców. To ich postawa i działania mogą powstrzymać lub w pełni „rozkręcić” klasowy bullying. Obojętność na krzywdę drugiego człowieka – kolegi lub koleżanki w klasie, szkole lub z innej grupy nieformalnej – daje sprawcy przyzwolenie do dalszych agresywnych zachowań oraz umacnia się w nim poczucie bezkarności. Warto podkreślić, iż przemoc relacyjna może być nie tylko bardziej bolesna i przykra niż inne, łatwiej zauważalne formy przemocy. Może też prowadzić do poważnych i długoterminowych konsekwencji. Zwrócenie szczególnej uwagi na bullying relacyjny, wsparcie uczniów i uczennic doświadczających tego typu przemocy, uczulenie świadków na takie zachowania – wszystko to może usprawnić działania interwencyjne i prewencyjne.
Ważne jest, byśmy nie pozostawali obojętni wobec krzywdzenia innych – reagowanie i okazywanie solidarności wzmacnia poczucie wspólnoty i bezpieczeństwa w szkole.
Równie istotnym elementem nie tylko tego tygodnia jest budowanie dobrych relacji, które stanowią fundament przyjaznej atmosfery w klasie i w całej szkole. Szacunek, empatia, współpraca, umiejętność słuchania i rozwiązywania konfliktów w sposób pokojowy – to wartości, które pomagają tworzyć środowisko sprzyjające nauce, rozwojowi i codziennej euforii ze wspólnego bycia razem.
Zachęcamy rodziców i uczniów do zapoznania się z materiałami MEN dotyczącymi przeciwdziałania przemocy oraz budowania relacji. Znajdą tu Państwo m.in.:
- List Ministra Edukacji do rodziców szkół i placówek.
- List Ministra Edukacji do młodzieży
- Ścieżka pomocy dla rodzica – jak reagować w przypadku przemocy rówieśniczej.
- Ścieżka pomocy dla ucznia – gdzie i jak szukać wsparcia.
- Zagrożenia w internecie – Zjawisko Cyberprzemocy
- Techniki radzenia sobie z trudnymi emocjami
- Podcasty „Cyfrowe wieczory dla rodziców” NASK ( saferinternetpolska oraz CyberprofilaktykaNASK )
Zapraszamy całą społeczność szkolną do wspólnego działania na rzecz bezpiecznej i przyjaznej szkoły, w której każdy uczeń czuje się szanowany, rozumiany i wspierany.

