Studencka Debata oksfordzka zwieńczeniem roku akademickiego na studiach zaocznych: AI – szansa czy zagrożenie dla innowacji?

wz.uw.edu.pl 3 godzin temu

W tym semestrze jedne z zajęć dla 1-szego roku studiów magisterskich zakończyły się debatą.
W ramach krótkich, ale intensywnych zajęć z Technik Kreowania Nowych Produktów oraz Modeli biznesowych dla firm technologicznych studenci I roku studiów magisterskich w trybie zaocznym debatowali w stylu oksfordzkim. Temat – niczym z pierwszych stron gazet:

„Sztuczna inteligencja jako część rozwoju nowych produktów i usług: czy niesie ze sobą więcej korzyści, czy zagrożeń?”

Dwie strony, wiele perspektyw

Strona Pro (AI jako szansa)Strona Contra (AI jako ryzyko)
Przyspieszenie procesów R&D i time-to-market.
Hyper-personalizacja ofert, lepsze doświadczenie klienta.
Optymalizacja kosztów operacyjnych.
Ryzyko błędów i stronniczości danych.
Możliwe wykluczenie części pracowników.
Pytania o odpowiedzialność prawną i etykę algorytmów.

Najcenniejszy wniosek? Człowiek w centrum!

Choć stanowiska były odmienne, obie drużyny połączyła wspólna konkluzja:

Kluczem do zdrowego rozwoju AI nie jest sama technologia, ale CZŁOWIEK – inżynier, badacz, nauczyciel i użytkownik.

Bez odpowiedzialnych twórców oraz sprawdzonych metod kształcenia kolejne generacje specjalistów nie zdołają spożytkować potencjału AI, a ryzyka mogą przeważyć nad korzyściami.

Stąd postulaty, które wybrzmiały szczególnie mocno:

  1. Human-Centric AI Development – projektowanie systemów z myślą o realnych potrzebach i wartościach użytkownika.
  2. Transparentność i etyka – otwarty dostęp do źródeł danych, jasne procedury kontroli modeli.
  3. Udoskonalona edukacja – interdyscyplinarne programy, które łączą informatykę z psychologią, prawem i socjologią.
  4. Ciągłe uczenie się – zarówno twórcy, jak i użytkownicy powinni aktualizować wiedzę razem z rozwojem AI.

Dlaczego warto organizować takie debaty na zajęciach ze studentami?

  • Rozwój krytycznego myślenia – przyszli liderzy innowacji muszą umieć ocenić zarówno obietnice, jak i zagrożenia technologii.
  • Łączenie teorii z praktyką – studenci konfrontują podręcznikową wiedzę z rzeczywistymi problemami.
  • Budowanie kultury dialogu – w czasach polaryzacji jest to umiejętność bezcenna.

Debata pokazała, iż technologia sama w sobie nie jest ani dobra, ani zła – to intencje i kompetencje ludzi decydują o jej wpływie na świat. Wyzwaniem XXI wieku jest więc stworzenie ekosystemu, w którym rozwój AI będzie:

  • transparentny,
  • etyczny,
  • zorientowany na człowieka.

Dziękujemy wszystkim studentom za pasję i determinację. Jesteśmy pewni, iż dzięki Wam przyszłość AI będzie nie tylko innowacyjna, ale przede wszystkim ludzka.

Idź do oryginalnego materiału