27 maja br. odbył się panel dyskusyjny pod tytułem „Szkoła wartości – wartości w szkole”. Wydarzenie, które miało formę hybrydową, zgromadziło szerokie grono uczestników: profesorów, nauczycieli, studentów oraz uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski.
Celem panelu było pogłębienie wiedzy na temat metod prowadzenia w szkołach ponadpodstawowych zajęć promujących wartości oraz wyposażenie nauczycieli w narzędzia niezbędne do efektywnego prowadzenia tzw. lekcji wychowawczych.
Prelegentami spotkania byli:
- dr hab. Małgorzata Bogunia-Borowska, prof. UJ,
- dr Joanna Rzońca – nauczyciel szkolny i akademicki,
- Karolina Kniotek – nauczycielka języka polskiego oraz języka polskiego jako obcego w IV LO w Krakowie,
- Mateusz Miszkiel i Nikodem Olchawa – uczniowie klasy trzeciej w IV LO w Krakowie,
- Alicja Czaplicka, Grzegorz Banasik, Jakub Dumana – studenci z Instytutu Socjologii UJ.
Teoretyczne podstawy edukacji do wartości były pierwszym tematem panelu. Prof. Małgorzata Bogunia-Borowska i dr Joanna Rzońca zaprezentowały swój podręcznik metodyczny „Szkoła wartości. Wykłady dla nauczycieli i lekcje dla uczniów” (WUJ 2024). Autorki omówiły znaczenie wartości w rozwoju młodzieży oraz różnorodne podejście do ich kształtowania. Z kolei studenci socjologii UJ przedstawili wyniki badań na temat znaczenia wartości w życiu młodych ludzi.
Po części teoretycznej uczestnicy skupili się na praktycznych aspektach edukacji do wartości. Omówiono rolę nauczyciela jako mentora i towarzysza w procesie kształtowania wartości u młodzieży. Karolina Kniotek – doświadczona nauczycielka IV LO w Krakowie podzieliła się swoimi refleksjami na temat wyzwań i barier w pracy wychowawczej, a także strategiami radzenia sobie z różnicami kulturowymi i światopoglądowymi w klasie. Była mowa o inspirujących filmach i lekturach i dyskusjach prowadzonych przez uczniów na konkretnych lekcjach.
Uczniom z IV LO w Krakowie także oddano głos w czasie panelu. Mówili o znaczeniu wartości w ich życiu oraz o swoich oczekiwaniach wobec lekcji „wychowawczych”. Podkreślili wpływ edukacji i edukacji do wartości na ich zachowanie i postawy. Pojawiła się choćby propozycja, jak może wyglądać lekcja o wartościach.
Książka będąca podstawą dyskusji prezentuje materiały dotyczące wartości takich jak: odpowiedzialność, pracowitość, wrażliwość, kooperacja i życzliwość. Te ponadczasowe wartości uzyskały wymiar praktyczny w kontekście dyskusji o rezygnacji z obowiązkowych zadań domowych. Prof. Małgorzata Bogunia-Borowska zaprosiła pozostałych panelistów do zaprezentowania swojego stanowiska wobec wynikającego z rozporządzenia dotyczącego zadań domowych.
Panel dyskusyjny „Szkoła wartości – wartości w szkole” zakończył się zebraniem kluczowych wniosków oraz wymianą doświadczeń między uczestnikami – reprezentantami różnych pokoleń. Zarówno autorki publikacji jak i studenci oraz uczniowie wyrazili zadowolenie z możliwości uczestnictwa w spotkaniu. Nauczyciele podkreślili, iż seminarium wzbogaciło ich perspektywę i zachęciło do skorzystania z rozwiązań metodycznych.
Panel okazał się ogromnym sukcesem, także frekwencyjnym i potwierdził wagę edukacji do wartości w szkole i potrzeby środowiska w tym zakresie. Spotkanie okazało się wyjątkowo inspirującym doświadczeniem dla wszystkich uczestników, dlatego organizatorzy panelu są przekonani, iż do tematu warto wrócić w nowym roku szkolnym.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział i zaangażowanie w przebieg tego wyjątkowego wydarzenia.
Galeria zdjęć