Pomoże napisać scenariusz lekcji, stworzyć karty pracy, czy quiz dla uczniów. Możliwości sztucznej inteligencji są duże, a dyrektorzy świętokrzyskich szkół przekonali się, jak je wykorzystywać w praktyce. Spotkanie na ten temat zorganizowało Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Dyrektorzy poznali generatory tekstu, wideo, zdjęć czy dźwięku, które można wykorzystać w codziennej pracy. Bezpłatnie można skorzystać m.in. z modeli tekstowych takich jak Chat GPT, Microsoft CoPilot, czy Google Femini.
Na praktyczne zastosowanie sztucznej inteligencji zwracał uwagę prelegent prezes Fundacji Hejt Off, Łukasz Gierek.
– Gdybyśmy się zebrali w grupie nauczycieli, która ma zrobić dzień otwarty, albo dzień patrona, to tradycyjnie robimy to dwa miesiące. Ja przygotowałem to na spotkaniu w 20 minut, łącznie z profesjonalną reklamą radiową i quizem dla dzieciaków – powiedział Łukasz Gierek.
Takie spotkania jak dziś są potrzebne, uważa wicedyrektor Szkoły Podstawowej Radlinie – Krzysztof Łysak.
– Jestem nauczycielem informatyki, więc sztuczna inteligencja jest naturalnym sposobem, żeby z niej korzystać. Mamy dostęp do programu Canva, który umożliwia tworzenie bardzo ciekawych grafik z uczniami. Uczniowie mogą korzystać ze sztucznej inteligencji, wykorzystując też chat GPT. Weryfikujemy różnego rodzaju teorie naukowe, uczniowie mogą utworzyć własny plan, a potem zweryfikować – zadając pytania sztucznej inteligencji by otrzymać pełne informacje -tłumaczył.
Krzysztof Łysak podkreśla, iż ze sztucznej inteligencji trzeba też umiejętnie korzystać, dlatego dobrze posiadać wiedzę na zadany temat.
– Często są to informacje niezgodne z prawdą i to jest świetna okazja do tego, żeby z uczniami dyskutować na temat tego jak weryfikować wiedzę, która musi być poparta faktami w konkretnych źródłach – mówił.
Dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Skorzeszycach Lidia Rafalska uważa, iż nauczyciele, którzy już wiedzą jak korzystać ze sztucznej inteligencji, mogą wspierać tych kolegów z pracy, którzy jeszcze tego nie potrafią.
– Jest dużo osób, które słyszały o sztucznej inteligencji, ale nie wiadomo czy z niej korzystały. Mamy nauczyć dziecko żeby zadawało pytania i w sposób adekwatny uzyskiwało odpowiedzi. To też ważne, aby nauczyciele odbywali szkolenia i pozyskiwali jak najwięcej informacji, żeby uczeń za chwilę nie przerósł mistrza. o ile nauczyciele chcą sprostać wymaganiom polskiej edukacji, to bardzo zachęcam tych, którzy interesują się AI, żeby się dzielili swoją wiedzą i pokazywali proste narzędzia kolegom z pracy – dodała.
Podczas spotkania zebrani dyrektorzy mieli okazję przekonać się na własne oczy jak gwałtownie działa sztuczna inteligencja.
– Takim szokiem dla wszystkich było to, iż moje pierwsze 30 minut prelekcji, w której opowiadałem o cyfrowym śladzie, zostało przeze mnie nagrane. Po nagraniu tej prelekcji zrobiłem od razu materiał PDF, który otrzymali uczestnicy z podsumowaniem, z infografiką i z linkiem do piosenki, która była utworzona na tej podstawie – mówił prelegent Łukasz Gierek.
Prezes Fundacji Hejt Off dodał, iż sztuczna inteligencja z jednej strony jest fantastycznym pomocnikiem, a z drugiej może nieść ze sobą niebezpieczeństwo danych osobowych.
– Musimy mieć taką świadomość, iż dzisiaj często jesteśmy podsłuchiwani. Nosząc telefon w kieszeni i rozmawiając na temat jakiegoś produktu czy sklepu zauważamy iż w wyszukiwarkach telefonu czy aplikacjach pojawiają się reklamy tego produktu. Czasem nam się wydaje, iż to jest czysty przypadek, a to nie jest przypadek. Nie jesteśmy anonimowi i iż ten ślad cyfrowy zostaje przez cały czas – tłumaczył.
W spotkaniu poświęconemu możliwościom sztucznej inteligencji wzięło udział ponad 200 osób.
autor: Magdalena Bielak