Symbol Nowoczesnego Kształcenia 2025. Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku wchodzi w nową erę edukacji

monitorrynkowy.pl 2 godzin temu

O Symbolu Nowoczesnego Kształcenia, zmianach w sektorze służby zdrowia, a także wyzwaniach w 2026 r. z dr. hab. Marcinem Gerykiem, prof. UJ, założycielem i kanclerzem Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku, dr n. med. Marzeną Podgórską, prof. WSZ, rektorem Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku oraz mgr Katarzyną Sołopą, dyrektor Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku rozmawia Tomasz Popławski

Zostali państwo wyróżnieni nagrodą Symbol Nowoczesnego Kształcenia 2025. Jakie znaczenie ma to prestiżowe wyróżnienie?

dr hab. Marcin Geryk, prof. UJ: Nagroda jest dla naszej uczelni nie tylko zaszczytem, ale także potwierdzeniem, iż strategia rozwoju realizowana konsekwentnie od 26 lat jest adekwatna i przyszłościowa. Symbol Nowoczesnego Kształcenia to wyraz uznania dla całej społeczności akademickiej – kadry, studentów, absolwentów, pracowników administracyjnych i partnerów z otoczenia społeczno-gospodarczego, którzy wspólnie budują markę i jakość Wyższej Szkoły Zdrowia. Wyróżnienie potwierdza naszą silną pozycję w kształceniu specjalistów nauk o zdrowiu, nauk medycznych i nauk społecznych oraz fakt, iż inwestycje w nowoczesną infrastrukturę, specjalistyczne pracownie, technologie oraz kooperacja z doświadczonymi praktykami realnie odpowiadają na potrzeby rynku pracy. Dla mnie, jako założyciela, nagroda ma także wymiar symboliczny – przypomina, iż uczelnia powstała jako projekt zrodzony z wizji i wiary, iż edukacja zdrowotna wymaga jakości, odwagi i ciągłego rozwoju. Dziś tę wizję realizujemy zespołowo – rektor, kanclerz i dyrektor uczelni działają jako komplementarne ogniwa zarządzania. Wyróżnienie traktujemy jako zobowiązanie do dalszego rozwoju, modernizacji i tworzenia środowiska edukacyjnego odpowiadającego na wyzwania przyszłości.

Zbliżamy się do końca roku 2025. Jaki on był dla państwa?

dr n. med. Marzena Podgórska, prof. WSZ: Rok 2025 był czasem intensywnego rozwoju, wielu ważnych decyzji i wzmacniania naszej pozycji jako uczelni kształcącej w sposób praktyczny, nowoczesny i odpowiedzialny społecznie. Odnotowaliśmy wzrost zainteresowania studiami, a jednocześnie poszerzyliśmy ofertę studiów podyplomowych o nowe kierunki związane z psychologią, edukacją zdrowotną oraz zdrowiem kobiet – m.in. edukator menopauzalny, psychologia dzieci i młodzieży – standardy i innowacje w praktyce, psychologia straty, przemijania i żałoby czy psychoonkologia.Rozszerzyliśmy również ofertę kursów specjalistycznych o kompetencje bardzo poszukiwane na rynku, takie jak masaż Korugi i masaż transbukalny.

Miniony rok to także liczne konferencje i wydarzenia naukowe – druga edycja Ogólnopolskiej Konferencji „Fizjoterapia Pediatryczna – tajemnice neurologii”, konferencja HI-TECH w kosmetologii, a także wydarzenia współorganizowane z Okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych oraz Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Dzięki nim budujemy środowisko współpracy między praktykami, specjalistami i studentami. 2025 był także rokiem dużych inwestycji – modernizowaliśmy pracownie, rozwijaliśmy infrastrukturę dydaktyczną i realizowaliśmy projekty unijne związane z cyfryzacją, dostępnością i rozwojem kompetencji studentów i kadry. Wszystkie te działania umacniają nas jako uczelnię nowoczesną, odpowiedzialną i stale rozwijającą swoją ofertę.

Jakie kierunki cieszą się w tej chwili największym zainteresowaniem kandydatów?

M.P.: Największą popularnością cieszą się kierunki związane z zawodami medycznymi – przede wszystkim fizjoterapia oraz pielęgniarstwo, które co roku osiągają bardzo wysoki poziom rekrutacji. Ogromne zainteresowanie towarzyszy kierunkowi psychologia – odpowiedzi na rosnącą potrzebę kształcenia specjalistów zdrowia psychicznego. Niezmiennie popularne są kosmetologia i dietetyka, od lat będące filarami naszej oferty. Coraz większe znaczenie zyskuje kierunek zdrowie publiczne – dający absolwentom zawód medyczny profilaktyka oraz szerokie możliwości pracy w instytucjach publicznych, organizacjach społecznych i jednostkach ochrony zdrowia. Kandydaci wybierają Wyższą Szkołę Zdrowia w Gdańsku nie tylko ze względu na atrakcyjne kierunki, ale także dzięki nowoczesnej infrastrukturze, specjalistycznym pracowniom i profesjonalnej kadrze dydaktycznej, które realnie przygotowują studentów do pracy. Zapewniamy studentom inspirujące środowisko kształcenia, które sprzyja zdobywaniu praktycznych umiejętności i w pełni przygotowuje ich do efektywnego rozpoczęcia kariery zawodowej, spełniając oczekiwania rynku pracy.

Jak WSZ odpowiada na dynamiczne zmiany w sektorze ochrony zdrowia i oczekiwania przyszłych pracodawców oraz absolwentów?

M.G.: Dostosowujemy się gwałtownie i w sposób przemyślany – aktualizujemy programy studiów, rozwijamy infrastrukturę i systematycznie wzmacniamy współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Kluczową rolę odgrywa Rada Pracodawców Wyższej Szkoły Zdrowia – organ doradczy, za pomocą którego możemy bardzo precyzyjnie dopasowywać kształcenie do realnych i przyszłych potrzeb rynku pracy. Rozbudowujemy bazę praktyk zawodowych i zajęć klinicznych w szpitalach oraz specjalistycznych gabinetach, aby studenci zdobywali nie tylko wiedzę, ale i realne doświadczenia zawodowe. Intensywnie inwestujemy w Centrum Innowacyjnych Metod Kształcenia, wyposażając je w nowoczesne technologie, modele szkoleniowe i narzędzia symulacyjne. Rozwijamy też kompetencje interpersonalne studentów, które są dziś równie ważne jak wiedza techniczna. Dbamy o dostępność i inkluzyjność – modernizujemy przestrzenie, wspieramy studentów ze szczególnymi potrzebami, szkolimy kadrę. Dzięki temu absolwenci opuszczają uczelnię wyposażeni w aktualną wiedzę, praktyczne umiejętności i kompetencje potrzebne w interdyscyplinarnych zespołach nowoczesnej ochrony zdrowia.

Z jakimi planami i wyzwaniami wchodzą państwo w 2026 rok?

mgr Katarzyna Sołopa: Rok 2026 będzie okresem intensywnej realizacji strategicznych inwestycji – zarówno w obszarze infrastruktury, jak i nowoczesnych programów studiów. Priorytetem jest uruchomienie Centrum Innowacyjnych Metod Kształcenia w nowym kampusie – przestrzeni wyposażonej w najnowocześniejszy sprzęt, technologie symulacyjne oraz specjalistyczne narzędzia niezbędne do efektywnego kształcenia wysoko wykwalifikowanych kadr medycznych, które znacząco podniosą poziom praktycznego kształcenia studentów.

Równolegle rozwijać będziemy projekty związane z zieloną transformacją, dalszą cyfryzacją procesów edukacyjnych oraz wdrażaniem innowacyjnych metod kształcenia do programów studiów. Rozwijamy współpracę z pracodawcami i otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz rozszerzamy bazę praktyk zawodowych i zajęć klinicznych. Kontynuujemy działania na rzecz dostępności i integracji środowiska akademickiego, aby każdy student mógł zdobywać swoje kompetencje w przyjaznym, otwartym i wspierającym otoczeniu. Naszym głównym wyzwaniem – i jednocześnie motywacją – pozostaje utrzymanie najwyższej jakości kształcenia przy dynamicznym rozwoju uczelni oraz skuteczne reagowanie na potrzeby rynku pracy i systemu ochrony zdrowia.

Idź do oryginalnego materiału