"Szkoła jest nudna". Psycholog tłumaczy, co naprawdę oznaczają te słowa dziecka

gazeta.pl 2 dni temu
Zdjęcie: Fot. Tomasz Stańczak / Agencja Wyborcza.pl


Bardzo często zdarza się, iż dzieci narzekają w szkole na nudę. Technologia nie ułatwia sprawy nauczycielom. Dzieci, które są nieustannie atakowane bodźcami, mają problemy ze skupieniem i koncentracją, potrzebują coraz to nowych sposobów na przyciągnięcie ich uwagi. Czasami za "nudą" mogą kryć się poważne problemy m.in. z relacjami społecznymi. Jak pomóc dziecku?
prawdopodobnie nie raz zdarzyło się wam usłyszeć od waszych dzieci, iż "szkoła jest nudna". jeżeli dostajemy taki sygnał, warto się temu przyjrzeć i wspólnie wypracować rozwiązanie problemu. Nie zawsze jest to bowiem kwestia nużących zajęć. Za tym pozornie niewinnie brzmiącym zdaniem dziecko może mieć na myśli zupełnie coś innego, na przykład problemy z integracją z rówieśnikami. Warto także wiedzieć, iż w pewnym stopniu odczucie nudy jest całkowicie normalne, bo nie każdy aspekt szkolnego życia jest angażujący, a sama ścieżka edukacyjna dziecka nie jest liniowa i składa się z okresów wytężonej pracy i bardziej swobodnego czasu, kiedy dziecko może się po prostu nudzić. Co kiedy problem nudy w szkole jest głębszy i jak w tej sytuacji pomóc dziecku?


REKLAMA


Zobacz wideo Niemal straciła słuch. "Mój partner mi nie wierzył". Sarsa w "Ja wysiadam"


Duża część uczniów odczuwa w szkole nudę. Przed nauczycielami ogromne wyzwanie
Badania, na które powołuje się portal parents.com, poruszały temat nudy w szkole. Uczniowie wyższych klas szkoły podstawowej twierdzą, iż przez prawie połowę zajęć się nudzą. W niższych klasach uczniowie są za to bardziej zaangażowani w zajęcia, ale przez cały czas spośród zgłaszanych emocji to właśnie nuda jest tą najczęściej występującą. W dobie mediów społecznościowych nauczyciele stają przed ogromnym wyzwaniem w trakcie prowadzenia zajęć, bo nie są w stanie dostarczyć takiego samego rodzaju bodźców, jakie daje technologia, z której na co dzień korzysta już przeważająca większość dzieci.
Ważna tutaj jest rola szkoły i nauczycieli. Proces nauczania oparty na metodzie wykładu jest niestety powszechny, choć bardzo mało angażujący, a więc zwyczajnie bywa po prostu nudny. Ważne jest, aby przekazywaną wiedzę aktywnie łączyć z kontekstami świata rzeczywistego. Im większą wartość uczeń dostrzeże w nauce, tym bardziej będzie zmotywowany do działania i chętny do poszerzania wiedzy. Co innego, jeżeli uczeń nie narzeka na nudę jedynie na danym przedmiocie, ale ogólnie ją odczuwa. To może sygnalizować pewne problemy.


Twoje dziecko nudzi się w szkole? Tym stwierdzeniem może maskować inne problemy
jeżeli twoje dziecko informuje cię, iż nudzi się w szkole, może to nie być jedynie kwestia monotonnych zajęć, ale także pewnych problemów, z jakimi się mierzy w codzienności. Jak twierdzą Amanda Bourgeois i Annemaree Carroll, ekspertki ds. edukacji z Uniwersytetu w Queensland na łamach portalu parents.com, dzieci mogą odczuwać w szkole smutek albo niepokój, ale nie potrafią inaczej nazwać swoich uczuć, więc mówią wtedy o nudzie.
Może to być związane ze społeczno-emocjonalnymi problemami. W takiej sytuacji warto zwrócić się do specjalisty. Być może twoje dziecko nudzi się podczas zajęć, bo ma problemy w nauce takie jak m.in. dysleksja albo po prostu jest bardziej utalentowane od innych uczniów i szybciej przyswaja materiał. Najważniejsza jest w takiej sytuacji rozmowa z dzieckiem i próba diagnozy tego, jakie dokładnie jest źródło takiego odczucia. Czy wynika to ze sposobu, w jaki prowadzące są zajęcia, problemów z nauką, problemów z adaptacją społeczną i relacjami z rówieśnikami, czy po prostu dziecko radzi sobie z nauką o wiele lepiej niż inni? W tej ostatniej z wymienionych sytuacji pomocny mógłby okazać się rozszerzony program nauki, aby dziecko mogło realizować swoje potrzeby. W większości tych kwestii pomocna będzie rozmowa z nauczycielem, czy szkolnym psychologiem, co pozwoli wypracować jakieś wspólne rozwiązania.
Idź do oryginalnego materiału