Nowacka chwali edukację obywatelską
Z okazji otwarcia cyklu Okrągłe Stoły Uczniowie, którego inauguracja miała miejsce 14 listopada 2025 roku we Wrocławiu, Barbara Nowacka w przemówieniu do 150 uczniów biorących udział w briefingu opowiedziała o tym, co w swojej pracy uważa za sukces. Zauważyła, iż przedmiot edukacja obywatelska, który zastąpił HiT, jest osiągnięciem MEN, o którym warto mówić.
W swojej wypowiedzi nawiązała do prac, które czekają uczniów w ramach Okrągłego Stołu Uczniowskiego, i podkreśliła, iż wyzwań stojących przed młodymi w nowoczesnym, niebezpiecznym świecie jest bardzo dużo.
Dodała także, iż młodych, którzy czują się niepewnie we współczesnej rzeczywistości, powinni wspierać nauczyciele i szkoła. Stąd – jak wskazywała – ogromna waga nowo wprowadzonego przedmiotu, czyli edukacji obywatelskiej.
"Edukacja obywatelska, którą udało nam się wprowadzić do szkół, to jedno z większych osiągnięć polskiego systemu edukacji. Państwa Unii Europejskiej bardzo dużo mówią o tym, jak ważne są działania na rzecz obywatelskości, włączania młodych ludzi. A my nie mówimy o tym, my to robimy" – zauważała Nowacka.
Polska liderem w szkolnictwie?
Podczas tego samego spotkania szefowa MEN zapewniała, iż polski resort edukacji i polski system szkolnictwa są jednymi z najlepszych w Europie i iż wypadamy naprawdę dobrze na tle innych państw UE.
Dla osoby, która ma dzieci uczące się w tym systemie, brzmi to jednak jak słowa kogoś zupełnie oderwanego od rzeczywistości, kto nie dostrzega, jak bardzo system jest przestarzały i jak bardzo pojedyncze zmiany jedynie tuszują ogromną, wielopoziomową skalę problemów.
Okrągłe Stoły Uczniowie to ogólnopolski cykl 16 debat – po jednej w każdym województwie. Organizatorem akcji jest MEN we współpracy z kuratorami oświaty. Celem spotkań jest stworzenie szkoły, w której problemy rozwiązuje się poprzez dialog, partnerstwo i wsłuchiwanie się w głosy uczniów.
Podczas tegorocznych spotkań uczniowie mają rozmawiać o kształcie współczesnej szkoły oraz o tym, jak mogą wpływać na jej rozwój i poprawę sytuacji.











