Naukowcy z Uniwersytetu w Granadzie i Uniwersytetu w Bolonii znaleźli zaskakujące zastosowanie dla niedopałków papierosów. Mowa również o wersjach elektrycznych. Śmieć, który wydawałoby się, iż do tej pory wyłącznie szkodził środowisku, może trafić prosto pod nasze stopy i opony. Wyniki badań są jednoznaczne: asfalt wzbogacony niedopałkami okazuje się bardziej wytrzymały niż klasyczny.
REKLAMA
Zobacz wideo Jak pozbyć się papierosowego zapachu z mieszkania? Oto nasze myki
Co można zrobić z niedopałków papierosów? Innowacyjne rozwiązanie
Pomysł z niedopałkami to część nowego programu recyklingu, którego celem jest również zmniejszenie konieczności remontów dróg. Po usunięciu końcówki z popiołem naukowcy wykorzystali pozostałość bogatą w celulozowe włókna oraz tworzywo PLA (kwas polimlekowy). Materiał poddano obróbce, a następnie przekształcono w specjalne granulki, które można łączyć z masą bitumiczną.
Po połączeniu ich ze starym asfaltem zebranym z uszkodzonych dróg powstał nowy asfalt. W 40 proc. składał się z granulatu oraz materiału drogowego pochodzącego z recyklingu. W kontakcie granulek z gorącym asfaltem zawarty w nich syntetyczny wosk stopił się, uwalniając celulozę i włókna PLA. Dzięki temu droga stała się bardziej elastyczna oraz mniej podatna na pękanie pod obciążeniem.
Co można zrobić z niedopałków papierosów?pexels.com/Markus Winkler
Niedopałki papierosów to zmora dzisiejszych czasów. Badacze mają plan
- Każdy materiał zasługuje na drugą szansę, tak jak ludzie. Z pewnością można go wykorzystać do czegoś innego - powiedział profesor Fernando Moreno-Navarro, cytowany przez surinenglish.com. Z obliczeń ekspertów wynika, iż jeden kilometr drogi wymagałby 20 milionów niedopałków. w tej chwili co rok produkowane jest 9 miliardów takich odpadów. Na dodatek od czasu pojawienia się e-papierosów o niskiej zawartości nikotyny, produkcja tego typu śmieci rośnie, zwłaszcza wśród osób w wieku 14-30 lat. Naukowcy pracują nad wykorzystaniem ich nie tylko na drogach, ale także w portach, na lotniskach oraz w przemyśle kolejowym. - Kształcimy inżynierów przyszłości, a oprócz tego proponujemy globalne rozwiązania rzeczywistych wyzwań - stwierdziła Mónica López, dyrektorka Wydziału Inżynierii Lądowej i Wodnej.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu.
Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.