W czwartek 29 lutego odbyła się kolejna, już szósta edycja Międzyszkolnego Konkursu Recytatorskiego „Czarowanie Słowem”. Wydarzenie miało miejsce w auli Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie.
Konkurs został zorganizowany przez nauczycieli ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Wzięli w nim udział uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym. Wydarzenie szerzej przedstawiła nauczycielka i pomysłodawczyni Katarzyna Hennig:
– W tym roku muszę przyznać, iż zarówno my wszystkie, które tutaj jesteśmy, bo nie tylko ja sama ten konkurs robię, ale mam świetną drużynę w postaci nauczycieli ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-wychowawczego nr 1 w Częstochowie, jesteśmy zaskoczone, ponieważ mamy 65 uczestników, było 70, no pięciu się niestety rozchorowało.
Pedagog podkreśla, iż biorące udział w przedsięwzięciu dzieci bardzo aktywnie angażują się w recytowaną poezję, nie tylko tą dedykowaną najmłodszym:
– Powiem szczerze, iż jestem niesamowicie zadowolona, iż dzieciaki niepełnosprawne tak interesują się słowem mówionym. I chciałam tutaj zaznaczyć, iż nie są to wiersze proste. Dzieci sięgają po Mickiewicza, Norwida, są fragmenty psalmów. Oczywiście ta literatura dziecięca, autorstwa Brzechwy czy Tuwima, oczywiście też jest. Ale proszę mi wierzyć, przygotowanie tych dzieci i tego jak one recytują te wiersze, naprawdę zasługuje na podziw.
Katarzyna Hennig powiedziała również, jakie znaczenie ma dla uczestników wydarzenie:
– Pełni funkcję terapeutyczną i taką integracyjną, ale myślę, iż w ogóle i staranie, to opanowanie tekstu, to jak dziecko przeżywa tą recytację, myślę, iż w ogóle to, iż też każdy uczestnik dostaje upominek taki pamiątkowy, też chyba jest dla nich ważne, bo to jest takie docenienie. To już nie miejsce pierwsze, drugie, trzecie, czy wyróżnienie, ale właśnie to, iż jest, „pokazałem się lub pokazałam się i mogłam po prostu zaprezentować”.
Dodała także, iż recytowanie poezji pozytywnie wpływa na biorących udział w konkursie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną:
– Myślę, iż to działa terapeutycznie. Naprawdę nam się wydaje, takie zaszuflatkowanie dzieci niepełnosprawnych, iż one w zasadzie mogą tylko i wyłącznie w jakichś tam sportowych konkurencjach, ewentualnie bardziej w warsztatach plastycznych. Natomiast tutaj, widzi Pan, ile jest osób, nauczyciele to przeżywają. Są rodzice, którzy też przychodzą, aby zobaczyć występy swoich dzieci i myślę, iż chyba coraz większe jest takie zainteresowanie. Zresztą też my, nauczyciele też widzimy, też staramy się coraz bardziej te dzieciaki właśnie wciągnąć w świat literatury.
O sposobie oceniania uczestników wydarzenia powiedziała przewodnicząca jury, Czesława Mączka:
– Ja przede wszystkim zwracam uwagę na to, jak kto rozumie tekst, jak mówi, jakie emocje temu tekstowi towarzyszą. To jest w gruncie rzeczy najważniejsze dla mnie.
Podobnie jak w przypadku poprzednich edycji konkursu, także i teraz uczestnicy zostali podzieleni na kilka kategorii wiekowych. Patronat medialny nad wydarzeniem objęło między innymi Radio Fiat.
WS