Mając zaledwie 23 lata, Jacob Palmer prowadzi już własną firmę elektryczną. Założył ją w 2024 roku, po tym jak zaczynał w branży jako praktykant elektryka – ścieżkę kariery, którą wybrał, gdy studia okazały się dla niego nieodpowiednie.
Palmer nie żałuje swojej decyzji o rezygnacji ze studiów i rozpoczęciu kariery jako rzemieślnik. „Jestem bardzo szczęśliwy, robiąc to, co robię teraz, ponieważ dało mi to możliwość pracy na własny rachunek i bycia niezależnym” – powiedział w wywiadzie dla CBS News. Eksperci twierdzą, iż zawody wymagające wysokich kwalifikacji — takie jak elektryk, hydraulicy, spawacze, murarze, technicy HVAC, a także inne zawody wymagające rozległego szkolenia, a często i licencji — przyciągają coraz większą liczbę młodych ludzi, których odstraszają wysokie koszty nauki.
Jak wynika z corocznego raportu firmy na temat postaw wobec zawodów fizycznych, ponad 57% przedstawicieli generacji Z, objętych badaniem przeprowadzonym przez Jobber, narzędzie programowe dla firm usługowych, wskazało na zadłużenie związane z pożyczką studencką jako jeden z powodów obaw związanych z pójściem na studia.
Ostatnio sygnały, iż sztuczna inteligencja zaczyna pochłaniać stanowiska na poziomie podstawowym, które kiedyś były dostępne dla młodych absolwentów studiów, również skłaniają młodych pracowników do rozważania podjęcia pracy w zawodzie. Około 77% przedstawicieli pokolenia Z twierdzi, iż ważne jest, aby ich przyszła praca była trudna do zautomatyzowania, a wielu wskazuje na zawody takie jak cieśla, hydraulik i elektryk jako zawody, które ich zdaniem są odporne na automatyzację. Z kolei, według badania, widzą mniejsze poczucie bezpieczeństwa w takich dziedzinach jak tworzenie oprogramowania, analiza danych i księgowość.
„Ta droga traci nieco na stygmatyzacji” – powiedział David Asay, prezes Advantage Reline, firmy zajmującej się bezwykopową renowacją rurociągów w Mesa w Arizonie. „Wśród młodszej grupy nie panuje już opinia: »Och, pracujesz w budownictwie, nie chodziłeś do szkoły?«, ale: »Jakie fajne umiejętności. Wybierasz dobrą ścieżkę kariery«”.
Trudniejsza ścieżka dla absolwentów szkół wyższych
Przez dekady wielu młodych ludzi unikało rzemiosła, a wszyscy, od ekonomistów i ekspertów zawodowych, po polityków i rodziców, podkreślali wagę zdobycia dyplomu ukończenia studiów wyższych. Ta powszechna opinia nie jest całkowicie błędna – po prostu jest nieaktualna.
„Panowało przekonanie, iż praca w rzemiośle jest mało atrakcyjna” – powiedziała Angie Hicks, współzałożycielka Angi, internetowego przewodnika po usługach remontowo-budowlanych, w wywiadzie dla CBS News.
Jednak kilka czynników wpływa na zmianę w sposobie myślenia o takich zawodach. Po pierwsze, studia dla wielu Amerykanów często wiążą się z zadłużeniem. Według Education Data Initiative średni koszt studiów, wliczając czesne oraz zakwaterowanie i wyżywienie, przekracza w tej chwili 38 000 dolarów rocznie i zbliża się do 60 000 dolarów w przypadku uczelni prywatnych. Firma badawcza wykryła, iż jeśli doliczy się do tego dodatkowe obciążenie w postaci odsetek od kredytów studenckich i potencjalne dochody, z których można zrezygnować w trakcie studiów, całkowity koszt uzyskania tytułu licencjata może przekroczyć 500 000 dolarów.
Ostatnio ekonomiści wskazują również na wzrost bezrobocia wśród absolwentów szkół wyższych, co zdaniem niektórych ekspertów jest wczesnym sygnałem ostrzegawczym, iż sztuczna inteligencja odbiera pracę mniej doświadczonym pracownikom. Stopa bezrobocia wśród absolwentów szkół wyższych w wieku 23–27 lat w tym roku oscyluje wokół 4,6%, w porównaniu z 3,2% w tej samej grupie demograficznej w 2019 roku. Co uderzające, w tym samym okresie pracownicy bez wyższego wykształcenia w tej samej grupie wiekowej odnotowali znacznie mniejszy wzrost bezrobocia, wynoszący około 0,5%, zgodnie z analizą Federal Reserve Bank of St. Louis.
Vinnie Curcie, założyciel i prezes OC Solar, firmy zajmującej się instalacją systemów solarnych w Irvine w Kalifornii, powiedział, iż branża energetyki słonecznej różni się od innych branż tym, iż praca wymaga poświęcenia czasu zarówno w biurze, jak i w terenie. OC Solar oferuje trzy główne usługi – sprzedaż paneli słonecznych i akumulatorów, zarządzanie projektami oraz usługi instalacyjne. Spodziewa się jednak, iż niedługo sztuczna inteligencja zajmie się znaczną częścią sprzedaży i zarządzania projektami w tym biznesie.
Kiedyś potencjalni pracownicy wykazywali większe zainteresowanie stanowiskami związanymi z marketingiem, zarządzaniem i innymi białymi kołnierzykami w firmie, dziś jednak więcej kandydatów jest zainteresowanych pracą w tym obszarze. „Coraz więcej osób interesuje się tą dziedziną, ponieważ wiedzą, iż daje ona bezpieczeństwo zatrudnienia” – powiedział Curcie w wywiadzie dla CBS News.
Niektóre okręgi szkolne zgłaszają również rosnące zainteresowanie uczniów zawodami robotniczymi. Marlo Loria, dyrektor ds. edukacji zawodowej i technicznej oraz innowacyjnych partnerstw w Mesa Public Schools w Mesa w Arizonie, powiedziała, iż jej uczniowie zapisują się na programy spawalnicze, budowlane i samochodowe w szkołach, których liczba przekracza możliwości.
Asay z Advantage Reline dodał, iż studenci z zacięciem przedsiębiorczym mogą również znaleźć zatrudnienie w zawodach rzemieślniczych. „Mogą wykorzystać swoje umiejętności i założyć własny biznes albo stać się większą częścią naszego biznesu, nie będąc już kimś, kto wkłada łopatę w okop” – powiedział.
Palmer powiedział, iż jego firma wygenerowała 90 000 dolarów przychodu w pierwszym roku i jest na dobrej drodze, aby osiągnąć 150 000 dolarów w 2025 roku, co stanowi wzrost o ponad 30% – bez konieczności posiadania wyższego wykształcenia. Inną zaletą pracy elektryka, jego zdaniem, jest bezpieczeństwo zatrudnienia.
„Nie czuję się specjalnie zagrożony rozwojem sztucznej inteligencji w mojej branży. To będzie naprawdę imponujący robot, który pewnego dnia będzie mógł wykonywać moją pracę, jeżeli to w ogóle nastąpi” – powiedział Palmer.
Kayden Evans, 18-letni uczeń ostatniej klasy liceum Mountain View w Mesa w Arizonie, marzy o karierze zawodowej, w której będzie pracował fizycznie, a w przyszłości założy własną firmę. w tej chwili odbywa staż w Empire Cat, firmie zajmującej się sprzedażą, wynajmem i serwisem ciężkiego sprzętu i traktorów. Planuje rozpocząć praktykę w firmie zaraz po ukończeniu liceum.
„Nie powiedziałbym, iż martwię się o sztuczną inteligencję, ponieważ chcę się rozwijać jako technik terenowy i choć to pomaga, nie sądzę, żeby sztuczna inteligencja mogła to przejąć” – powiedział. „Sztuczna inteligencja nie może wyjść w teren i rozmontować silnika”.