Z inicjatywy Sieci Organizacji Społecznych dla Edukacji (SOS dla Edukacji) na początku grudnia odbył się VI Szczyt dla Edukacji. To coroczne wydarzenie, na którym spotykają się eksperci, samorządowcy, dyrektorzy szkół i nauczyciele, a także przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, instytucji oświatowych i organizacji pozarządowych. Uczestnicy debatują o polskim systemie oświaty – jego potrzebach, problemach i wyzwaniach. To także okazja do dialogu między władzą a środowiskami edukacyjnymi i wspólnego poszukiwania rozwiązań.
W tym roku Szczyt dla Edukacji odbył się pod hasłem „Edukacja w centrum. Bo szkoła nie może czekać”. W programie znalazły się debata plenarna o reformie edukacji oraz panele dyskusyjne między innymi na temat strategii rozwoju oświaty lokalnej, problemów polskiej szkoły, praktyk nauczycieli i mentoringu.
Merytoryczną dyskusję o Reformie26. Kompas Jutra rozpoczęła Minister Edukacji Barbara Nowacka, która przedstawiła najważniejsze kierunki nadchodzących zmian, przygotowywanych przez MEN i Instytut Badań Edukacyjnych. Przy okazji przypomniała, iż do 18 grudnia br. realizowane są konsultacje publiczne nowych podstaw programowych, i zachęciła nauczycieli do wyrażania swojej opinii.
Sekretarz stanu w MEN Katarzyna Lubnauer, dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Andrzej Suchenek i wicedyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych Tomasz Gajderowicz wzięli udział w debacie plenarnej „Kompas Jutra. Sukcesy, wyzwania i ryzyka”.
Podsekretarz stanu w MEN Paulina Piechna-Więckiewicz była panelistką w dyskusji „Co nas boli w polskiej szkole? Jak sobie z tym radzimy?” na temat problemów polskiej szkoły i sposobów ich rozwiązania.
Uczestnicy konferencji omawiali także inne zagadnienia, takie jak:
- wyzwania demograficzne,
- potrzeba nowego modelu kształcenia nauczycieli i profesjonalizacji zawodu,
- klimat i relacje w szkole,
- nowoczesna edukacja obywatelska,
- bezpieczeństwo w szkole i rola szkoły w bezpieczeństwie lokalnym.
Dziękujemy wszystkim za wartościową dyskusję o przyszłości polskiej edukacji!













