Tematyka kompleksowa: Prawa i obowiązki dzieci.

p2leczyca.edu.pl 2 tygodni temu

Termin realizacji: 26.05. – 30.05.2025r.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • poznanie praw i obowiązków dzieci;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji
  • doskonalenie umiejętności układania zdań poprawnych logicznie i gramatycznie
  • wdrażanie do aktywnego uczestniczenia w zabawach utrwalających znajomość liter
  • doskonalenie umiejętności czytania (proste wyrazy z poznanych liter)
  • doskonalenie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
  • doskonalenie umiejętności rozumienia czytanego tekstu
  • kształtowanie umiejętności tworzenia wyrazów z rozsypanek wyrazowych i wykorzystywania podpisów do wykonywania plakatów, opisywania kolekcji itp.
  • doskonalenie orientacji w schemacie ciała i umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby
  • doskonalenie umiejętności orientacji na kartce lub innej płaszczyźnie
  • wdrażanie do poszukiwania informacji na dany temat w dostępnych źródłach wiedzy: albumach, atlasach, książkach, internecie
  • wdrażanie do wykonywania ćwiczeń zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną
  • wdrażanie do samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
  • wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo oraz zgodnego współdziałania podczas zabaw ruchowych
  • doskonalenie prawidłowego i bezpiecznego posługiwania się narzędziami i przyborami plastycznymi, regulowania siły nacisku dłoni
  • doskonalenie samopoznania, dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
  • doskonalenie umiejętności werbalizowania myśli i oczekiwań, stanów emocjonalnych
  • kształtowanie niezależności emocjonalnej, naśladowania pozytywnych wzorców zachowań, nieulegania naciskom oraz negatywnym wzorcom
  • doskonalenie umiejętności odróżniania emocji, nazywania ich i rozumienia, iż każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
  • kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielenia wsparcia osobom tego potrzebującym
  • wdrażanie do przestrzegania zasad i norm w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
  • wdrażanie do okazywania szacunku i życzliwości wobec osób w najbliższym otoczeniu
  • kształtowanie postawy akceptacji i tolerancji wobec różnorodności kultury i języka w obrębie społeczności, w której dziecko funkcjonuje

Piosenka: „Znajdź sobie przyjaciela”

Mówisz, iż smutno Ci czasami
mówisz, iż często jesteś sam
mówisz, iż nie masz z kim dzielić się skarbami
pozwól, iż Ci dobrą radę dam.

Ref. Znajdź sobie przyjaciela na daleką drogę,
Znajdź sobie przyjaciela na dobre i na złe,
Znajdź sobie przyjaciela to Ci radzić mogę
A jako przyjaciela wybierz mnie.

Razem będziemy sport uprawiać.
Razem będziemy spędzać czas.
Zawsze będziemy mogli z sobą rozmawiać.
Żadna kłótnia nie rozdzieli nas.

Ref. Znajdź sobie przyjaciela na daleką drogę,

Wiersz: „O Prawach Dziecka”

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, iż jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.

Idź do oryginalnego materiału