Dawniej sprawdziany matematyczne wyglądały inaczej
Kiedyś było trochę inaczej. Na sprawdzianach matematycznych musieliśmy samodzielnie zapisywać rozwiązania krok po kroku, a nauczyciel dokładnie sprawdzał każdy etap. Teraz uczniowie często mają do wyboru kilka odpowiedzi – wystarczy zaznaczyć jedną i przejść do kolejnego pytania. Czy to pomaga? A może wręcz przeciwnie – sprawia, iż mniej skupiamy się na myśleniu, a bardziej na zgadywaniu?
Podejmiesz wyzwanie? Oto działanie
Sprawdźmy, jak radzisz sobie z podstawami matematyki. Oto jedno z tych działań, które wydają się banalnie proste, ale w rzeczywistości potrafią wprowadzić w błąd.
(5−3)×4+2÷2=?
Patrzysz na to równanie i chcesz od razu wpisać odpowiedź? Uważaj, bo jeśli
nie pamiętasz zasad, możesz popełnić błąd. Wiele osób robi to automatycznie i nie zastanawia się nad kolejnością działań, a właśnie na tym polega cały haczyk. Jak poprawnie rozwiązać to działanie?
Kluczem do sukcesu jest pamiętanie o kolejności wykonywania działań. Matematyka rządzi się prostymi, ale niezmiennymi zasadami.
W tym przypadku należy działać krok po kroku:
Wykonać odejmowanie w nawiasie:
5−3=2
Następnie mnożenie:
2×4=8
Dzielenie:
2÷2=1
A na końcu dodawanie:
8+1=9
Ostateczny wynik to 9, czyli odpowiedź c.
Dlaczego tak wiele osób się myli?
Najczęstszym błędem jest nieuwzględnianie kolejności wykonywania działań. Część osób najpierw dodaje, inni dzielą przed mnożeniem, a jeszcze inni po prostu wpisują pierwszą liczbę, która wydaje się pasować. To pokazuje, jak bardzo nasz mózg lubi skróty – chcemy działać szybko, ale często omijamy zasady, które były nam wpajane w szkole.
To też dowód na to, iż wiedza, której nie używamy na co dzień, po prostu nam umyka. Dlatego warto od czasu do czasu dać swojemu mózgowi trening i przypomnieć sobie podstawy. Matematyka to nie zgadywanie, ale logiczne myślenie.