Nauka umiejętności w przedszkolu
Małe dzieci, które zaczynają przygodę z przedszkolem, często mają na początku problemy z czynnościami, które wymagają ćwiczenia dużej i małej motoryki. U mojego 3-letniego syna nauczycielka na zebraniu rodziców zauważyła np., iż wiele maluchów ma problem z prawidłowym trzymaniem kredki lub używaniem nożyczek. Zachęciła rodziców, by dbali w domu o ćwiczenia rączek – także poprzez poprawianie ułożenia paluszków na kredkach czy ćwiczenie cięcia nożyczkami poprzez przecinanie starych gazet.
Amanda Collins, która jest nauczycielką nauczania początkowego, prowadzi na TikToku konto PreschoolVibes. Kobieta dzieli się na nim różnymi przemyśleniami dotyczącymi pracy z dziećmi, problemów, z jakimi muszą zmagać się nauczyciele, a także pokazuje różne proste triki, które pomagają rodzicom i dzieciom w edukacji.
Prawidłowe trzymanie kredki
W jednym z filmów Amanda podzieliła się niezwykle prostym i szybkim sposobem na nauczenie dziecka prawidłowego chwytu kredki. Większość dzieci na początku rysowania i malowania trzyma kredkę całą rączką, zaciska ją w piąstce. Niektórym ciężko potem przestawić się na inny chwyt, co z kolei utrudnia im później naukę pisania, bo nie umieją prawidłowo trzymać ołówka i długopisu.
Nauczycielka w krótkim, 15-sekundowym wideo pokazała, co zrobić, żeby gwałtownie oduczyć dziecko chwytania kredki w garść. Jej prosta metoda polega tylko na tym, by dać dziecku kredkę (np. świecową), która jest krótka – zużyta lub złamana. Collins komentuje tę metodę tak: "Zgadza się! Potrzebujesz tylko małego kawałka, bo wiesz co? Kiedy dzieci piszą, nie mogą trzymać tego kawałeczka całą pięścią, nie mogą trzymać tego pod ręką, muszą trzymać to we adekwatny sposób, jeżeli mają tylko taki mały kawałek".
Na przykładzie kawałka kredki nauczycielka pokazała też, jak powinien wyglądać prawidłowy chwyt kredki, a potem ołówka i długopisu. Dzięki ćwiczeniom małej motoryki i nauce chwytu szczypcowego dziecku łatwiej przychodzi nauka pisania.
Można ją ćwiczyć również dzięki innych aktywności manualnych: zabawy ciastoliną, przesypywania ziarenek np. grochu lub kaszy do różnych pojemniczków albo nauki przyczepiania klamerek do prania do sznurka. Ćwiczenia mogą wykonywać już 2,5-latki, a w przypadku dzieci uczęszczających do przedszkola, nauczyciele starają się to wypracować od początku, czyli najczęściej u 3-latków.