Twoje dziecko tak trzyma długopis? Pokazała na filmie, iż to może być oznaka ADHD

mamadu.pl 1 miesiąc temu
Czasami objawy autyzmu czy ADHD u dzieci wcale nie są aż tak oczywiste dla rodziców i nauczycieli, by wysłać dziecko na diagnozę. Niektóre zachowania mogą cię zaskoczyć: jak to, iż jedną z oznak zespołu nadpobudliwości psychoruchowej jest nieprawidłowy chwyt długopisu.


Długopis w ręku osoby z ADHD


Dzieci ćwiczą już z nauczycielami w przedszkolu to, jak prawidłowo trzymać kredki i długopisy. Chodzi o to, żeby wyćwiczyć dłoń, zanim w szkole podstawowej uczniowie będą uczyli się pisać. Prawidłowy chwyt długopisu u dziecka to nie tylko kwestia estetyki pisania, ale przede wszystkim wygody, zdrowia i sprawności ręki. jeżeli dziecko trzyma długopis nieprawidłowo, może gwałtownie męczyć się, odczuwać ból w dłoni, a choćby mieć trudności z płynnością ruchów. To z kolei może prowadzić do niechęci do pisania i problemów w nauce.

Nauczyciele starają się korygować to, jak kilkulatki trzymają kredki lub ołówki, ale nie zawsze da się u dziecka taką zmianę wypracować. Mówi o tym nauczycielka, która na Instagramie publikuje treści pod nickiem simply.unorganized i opowiada o codzienności dorosłego z ADHD.

W jednym z filmów kobieta porusza problem trzymania długopisu. Okazuje się bowiem, iż osoby z ADHD mogą nie umieć prawidłowo go utrzymać między kciukiem a palcami wskazującym i środkowym. W nagraniu influencerka zauważa, iż normalnie powinno trzymać się ołówek/długopis między trzem pierwszymi palcami dłoni.

Jeśli dziecko opiera go na środkowym palcu albo trzyma jeszcze jakoś inaczej, nie są to poprawne chwyty. Osoby z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej zwykle mają problem z takim utrzymaniem narzędzia do pisania. Kobieta na filmie pokazuje, jak sama – jako osoba z ADHD – trzyma długopis oraz opowiada o tym, iż bardzo długo nie miała pojęcia, iż to może być objaw ADHD.



Warto ćwiczyć dłonie od małego


Uczniowie z tym zaburzeniem często mają nie tylko problem z siedzeniem spokojnie w ławce podczas trwania lekcji, ale również z dysgrafią, czyli problemami z pisaniem. Może być tak, iż nasze dziecko ma zbyt słabo wypracowaną rękę i potrzebuje zabaw skupionych wokół małej motoryki. Zdarza się i tak, iż nieprawidłowy chwyt długopisu, niewyraźne pisanie i męczenie się przy tej czynności mają związek z ADHD.

W takiej sytuacji – jeżeli nieprawidłowemu trzymaniu długopisu towarzyszą inne objawy tożsame dla zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, najlepiej zgłosić się do poradni i wykonać dziecku diagnozę w kierunku ADHD. Z wiedzą o tym, jak trzeba postępować z dzieckiem z tym zaburzeniem, rodzicom łatwiej wspieraj jego edukację i rozwój.

Jeśli problemem nie jest zaburzenie, a wyłącznie zbyt słaba ręka, warto ją ćwiczyć, by dziecku było łatwiej w dalszej edukacji. Dobry chwyt ułatwia precyzyjne kreślenie liter, co przekłada się na czytelniejsze pismo i większą kontrolę nad narzędziem pisarskim. Pomaga także w prawidłowym rozwoju małej motoryki i koordynacji ręka-oko. jeżeli złe nawyki utrwalą się na wczesnym etapie, później trudno je skorygować, dlatego warto zwracać na to uwagę już od pierwszych prób pisania.

Aby wspierać dziecko, można stosować specjalne nakładki na długopis, zachęcać do ćwiczeń manualnych (np. lepienie z plasteliny, zabawy klockami) i dbać o odpowiednie tempo nauki pisania, bez presji. Dzięki temu ta czynność stanie się nie tylko łatwiejsza, ale i przyjemniejsza.

Idź do oryginalnego materiału