Tworzenie programów stypendialnych: dobre praktyki

mojestypendium.pl 3 godzin temu

W Polsce mamy niemal 900 unikalnych programów stypendialnych, realizowanych przez firmy, samorządy, fundacje i stowarzyszenia. Łącznie prawie 700 organizacji tworzy społeczny system stypendialny („Mapa stypendiów IV„). Coraz więcej osób i instytucji zastanawia się, jak wesprzeć innych, zmieniać rzeczywistość wokół. Jednym ze znakomitych sposobów jest stworzenie programu stypendialnego. Z czym jednak wiąże się tworzenie programów stypendialnych? Jakie są dobre praktyki i inspiracje w zakresie stypendiów? Przeczytajcie nasz najnowszy poradnik!

Tworzenie programów stypendialnych – dobre praktyki

Idea, czyli od czego zacząć?

Na początek dobrze zadać sobie pytanie: dlaczego chcemy założyć program stypendialny? Początki i motywacje bywają różne: czasem to osobista historia, czasem „przykład z góry” lub wynik diagnozy są bodźcem do tego, by myśleć o programie stypendialnym.

Najczęściej podczas takiej refleksji rodzą się cele – im bardziej szczegółowe, precyzyjne, tym lepiej. Z naszych doświadczeń i badań wynika, iż najczęściej zakłada się programy stypendialne, aby:

  • zmienić sytuację określonej grupy ludzi, wesprzeć ich rozwój (np. naukowy, sportowy, artystyczny),
  • promować określoną tematykę czy dziedzinę wiedzy,
  • realizować szerszą misję lub priorytety instytucji (np. firmy, samorządu).

Niezależnie od wstępnej motywacji, kluczowe jest, by cel programu wyrastał z realnych potrzeb. Co ważne, te potrzeby można badać i poznawać w bardzo różny sposób: niekiedy jest to wynik doświadczenia organizacji we współpracy z daną grupą osób, codzienne obserwacje, a czasami kompleksowa diagnoza tematu. Nieważne, czy chcesz wspierać w rozwoju artystycznym młodych tancerzy, promować badania studentek kierunków ścisłych czy wyrównywać szanse edukacyjne młodzieży z małych miejscowości – w każdej sytuacji poznaj i zrozum środowisko, które chcesz wspierać. Dowiedz się, jakie są największe bolączki i potrzeby, jakie istnieją luki we wsparciu, co działa dobrze, a co niekoniecznie?

Dzięki takiej analizie i refleksji zwiększa się szansa na stworzenie programu trafnego, adekwatnego, skutecznego i takiego, w którym środki są dobrze wydatkowane.

Transparentność, czyli spisane i jawne reguły gry

Spisane i jawne zasady programu to podstawa wiarygodności i rzetelności. Z naszych doświadczeń wynika, iż najczęstszy „pakiet” dokumentacji stypendialnej to:

  • regulamin programu (i regulacje dotyczące prac komisji/kapituły stypendialnej),
  • wniosek stypendialny (formularz),
  • wzór umowy z laureatami,
  • wzór sprawozdań,
  • polityka prywatności.

Co ważne, wszystkie dokumenty powinny być ogólnodostępne dla każdej zainteresowanej programem osoby. Dzięki temu zapewnisz sprawiedliwe, równe szanse dla osób, które będą zainteresowane aplikowaniem o stypendium. Dodatkowo, trzymanie się takiego standardu prowadzi do większego zaufania wobec programu (zarówno odbiorców, jak i partnerów czy sponsorów), a także może oznaczać w praktyce… mniej pracy. Dlaczego? Ponieważ im lepiej, precyzyjniej i wyczerpująco opiszesz program, tym mniej będzie indywidualnych telefonów, maili i zapytań od zainteresowanych osób. Dobrze sprawdzają się sekcje „FAQ”, czyli najczęściej zadawanych pytań oraz instrukcje wypełniania wniosków.

Koalicja i współpraca, czyli wspólnota wokół programu

Dobra praktyka, jeżeli chodzi o tworzenie programów stypendialnych to też… robienie ich wspólnie! Nie musisz wszystkiego robić samodzielnie – korzystaj ze wsparcia i dobrych rad, by program był jak najlepszy. Programy tworzone we współpracy z koalicją partnerów, sojuszników i symptayków mają najczęściej wyższą jakość, skuteczność i popularność.

Zaprzyjaźnione, zaangażowane osoby i organizacje pozwalają na:

  • wymianę wiedzy i doświadczeń, kontakt ze specjalistami z różnych dziedzin,
  • wzrost rozpoznawalności programu stypendialnego,
  • obniżenie kosztów promocji (poprzez wsparcie i zaangażowanie ich w działania promocyjne),
  • zwiększenie zaufania społecznego i prestiżu programu społecznego, który realizowany jest w koalicji.

A gdy już prowadzisz program stypendialny i za Tobą pierwsza edycja, pamiętaj: najlepszymi sojusznikami i ambasadorami programu stypendialnego są jego (dotychczasowi) stypendyści i stypendystki! Stwórz z nimi dobre relacje i zachęcaj do promowania programu. W końcu to właśnie oni są sercem i duszą programu, to dla nich tworzymy stypendia.

Komunikacja i promocja, czyli jak dotrzeć z narracją

Programy mogą upamiętniać życie i sukcesy patronów programów stypendialnych lub promować ważne idee, postawy czy wartości. Pomyśl, jak jest w przypadku Twojego programu? Kształtuj wizerunek programu stpyendialnego poprzez odpowiednią komunikację.

Przed rozpoczęciem kampanii promocyjnej musimy odpowiedz sobie na kilka ważnych pytań, w tym:

  • Jaki jest cel promocji – co chcesz przekazać i co osiągnąć? Jakie będzie najważniejsze przesłanie i wartości programy stypendialnego?
  • Kim są odbiorcy? Jakim językiem mówią, czego oczekują, jak poszukują informacji?
  • Jak będzie wyglądał przekaz promocyjny, jakich kanałów i narzędzi użyjesz do promocji?
  • Jakie mam zasoby: czas, budżet, wiedzę, które mogę wykorzystać w promocji?
  • Jakie są możliwości wsparcia poprzez partnerów – jak możemy wzajemnie sobie pomóc przy promowaniu programu?

Uwaga! Pamiętaj, iż obiorcami są nie tylko kandydaci i przyszli stypendyści. To też m.in. nauczyciele, wykładowcy, przedstawiciele różnych instytucji, rodzice, rówieśnicy, darczyńcy, partnerzy… Bardzo wiele różnych osób tworzy otoczenie Twojej inicjatywy stypendialnej. Stwórz „mapę”, spis osób i instytucji, którzy należą do tego otoczenia – komunikacja z nimi będzie kluczowa.

Doświadczeni organizatorzy programów stypendialnych podkreślają też, iż stypendia to nośny temat. Nie bój się więc kontaktować też z mediami i poszukiwać patronów medialnych, bo taka relacja może przynieść wiele korzyści obu stronom.

Dobrą praktyką jest też wykorzystanie technologii cyfrowych. Co więcej, komunikacja online to często najtańsza i najłatwiej dostępna forma dotarcia do szerokiego grona potencjalnych stypendystów i ewentualnych fundatorów. Dobry program wykorzystuje nowoczesne technologie w komunikacji, procesie rekrutacyjnym i ocenie wniosków, co usprawnia zarządzanie programem. Oczywiście, dopasuj sposoby działania i komunikacji do celu, zasięgu i grupy odbiorców! To, co sprawdzi się w ogólnopolskim programie dla studentów informatyki, niekoniecznie zadziała w loaklnym programie dla wąskiej grupy odbiorców, z którymi masz bezpośredni kontakt.

Tworzenie programów stypendialnych zgodnie z Kartą Zasad

Budowa nowego programu od podstaw potrzebuje dobrych fundamentów. Aby ułatwić pierwsze kroki i pokazać zbiór wytycznych, środowisko organizacji stypendialnych w Polsce stworzyło Kartę Zasad Dobrego Programu Stypendialnego. Jest to propozycja dobrowolnego przyjęcia standardów, by wspólnie dbać o wysoką jakość stypendiów.

Jeśli potrzebujesz konsultacji lub kompleksowego wsparcia, zespół naszej Fundacji wspiera tworzenie programów stypendialnych od kilkunastu lat! Przeczytaj, jak współpracujemy z osobami i instytucjami oraz zobacz przykłady prężnie działających programów, które rozwinęły się z naszą pomocą.

Nasze portfolio

  1. Przy współpracy i na zlecenie Grupy Pracuj przygotowaliśmy nową odsłonę Funduszu Stypendialnego Grupy Pracuj. Odświeżona formuła programu nie tylko oparta jest na nowych procedurach i zasadach naboru i wyłaniania stypendystów, ale też zawiera moduł edukacyjny i integracji stypendystów ze sobą nawzajem oraz z Fundatorem.
  2. Dla Fundacji Klementyna stworzyliśmy narzędzia badawcze do szeroko zakrojonej analizy potrzeb lokalnego środowiska, a także na podstawie wyników badań wspieramy ją w rozwoju jej autorskiego programu stypendialnego. Program „Społeczni Bohaterowie” rozpoczął niedawno drugą edycję!
  3. Przy współpracy i na zlecenie Fundacji Inter Cars przygotowaliśmy raport „Diagnoza i analiza systemu stypendiów branżowych w Polsce„. Był to pierwszy krok ku budowie autorskiego Programu Stypendialnego Fundacji Inter Cars – Akcelerator.
  4. Prowadzimy stworzony z Fundatorem Fundusz Stypendialny im. Anny Manz. Fundusz wspiera wybrane osoby w ukończeniu aplikacji radcowskiej w Warszawie poprzez pokrycie corocznych opłat za aplikację oraz kosztów egzaminów wstępnego i zawodowego.

A zatem – tworzenie programów stypendialnych nie musi być samotną ścieżką! Zachęcamy wręcz do poszukiwania, od samego początku, wsparcia społeczności lokalnej, specjalistów i partnerów, by budowanie programu przyniosło jak najwięcej pozytywnych efektów.

Poradniki – tworzenie programów stypendialnych i ich rozwój w PDF

Dodatkowo, od kilku lat publikujemy bezpłatne poradniki i raporty z badań, które pomogą Ci w tworzeniu programu stypendialnego od podstaw. W publikacjach „Stypendia przyszłości” zawarliśmy bardziej szczegółową wiedzę na temat celu, strategii, ewaluacji czy komunikacji stypendiów. Co więcej, znajdziesz w nich dziesiątki konkretnych przykładów i porad bezpośrednio od doświadczonych organizatorów programów stypendialnych.

A jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej misji i o tym, jak rozwija się system stypendialny w Polsce, zapraszamy na LinkedIn Moje Stypendium!

Publikacja była dla Ciebie cennym źródłem informacji? Zapraszamy do wsparcia portalu . Dzięki wpłatom możemy rozwijać ten rzetelny, dostępny dla wszystkich portal edukacyjny o stypendiach!

Fundacja Dobra Sieć nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte przez użytkowników serwisu na podstawie informacji opublikowanych na stronach www.mojestypendium.pl. Rozpowszechnianie całości lub fragmentów tekstów zamieszczanych w serwisie www.mojestypendium.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych bez podania źródła wymaga zgody serwisu www.mojestypendium.pl.

Idź do oryginalnego materiału