W sobotę 25 października br. odbyła się inauguracja roku akademickiego 2025/2026 w tyskiej filii Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej i w Instytucie Studiów Podyplomowych w Tychach. W poczet akademickiej braci przyjęto nowych studentów.
Instytut Studiów Podyplomowych funkcjonuje w Tychach od 13 lat. Swoim słuchaczom z całej Polski oferuje kilkadziesiąt specjalności, m.in. związanych z pedagogiką specjalną (spektrum autyzmu, oligofrenopedagogika, integracja sensoryczna, diagnoza i terapia pedagogiczna, logopedia, tyflopedagogika, surdopedagogika). W ISP swoje kompetencje poszerzają nauczyciele, ale nie tylko.
Uczelnią patronacką ISP od początku jest Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Brzegu. W ubiegłym roku w Tychach powstała filia WSHE, uruchamiając studia licencjackie z zakresu pedagogiki.
Uroczysta inauguracja roku akademickiego 2025/2026 filii WSHE i ISP odbyła się w w Sali Industrialnej Galerii Tichauer. Sztandar uczelni wprowadził poczet składający się z uczniów uczniowie Liceum Ogólnokształcącego ZDZ im. Orląt Lwowskich w Tychach. Chór Mieszany Presto Cantabile odśpiewał hymn państwowy. Zaproszonych gości – wykładowców i studentów – przywitali: Radosław Ciaś, założyciel Instytutu Studiów Podyplomowych; dr Aleksandra Aszkiełowicz, rektor Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu oraz dr Wojciech Ratajek, dziekan filii WSHE w Tychach.
Podczas immatrykulacji studenci I roku pedagogiki złożyli ślubowanie na sztandar uczelni, zobowiązując się do przestrzegania jej zasad i godnego jej reprezentowania.
Po odśpiewaniu pieśni Gaude Mater Polonia przez chór Presto Cantabile, wykład inauguracyjny wygłosili Austriak Hans Asperger (1906-1980) oraz Amerykanin Leo Kanner (1894-1981), inicjatorzy badań nad autyzmem dziecięcym. Jak to możliwe? Goście wysłuchali dialogu obu lekarzy ożywionych na ekranie przez sztuczną inteligencję. Ryzykowny acz nowatorski i interesujący materiał powstał w oparciu o pomysł Eweliny Byzdry i Radosława Ciasia.
Przypomnijmy, iż Hans Asperger i Leo Kanner, w latach 1943-44, niezależnie od siebie postawili diagnozy i opisali deficyty, które w tej chwili mieszczą się w pojęciu spektrum autyzmu. Leo Kanner opisał klasyczny autyzm, charakteryzujący się znacznymi trudnościami w komunikacji i interakcjach społecznych, często z towarzyszącym im innym deficytom intelektualnym. Natomiast Asperger opisał spektrum autyzmu u osób o tzw. wysokim funkcjonowaniu, posiadającymi zainteresowania i umiejętności, ale z problemami w komunikacji społecznej, rutyną dnia powszedniego i sensoryką.
Na zakończenie części oficjalnej chór Presto Cantabile wykonał akademicką pieśń Gaudeamus Igitur.
W części mniej oficjalnej, oprócz przyjęcia, odbył się koncert kwartetu smyczkowego AQuartet. W programie znalazły się smyczkowe interpretacje rockowych przebojów, m.in. z repertuaru Toto, Scorpions, Queen, Lady Pank, Lombardu i Republiki.
(J)








