Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Małaszewiczach na zajęciach językowo-kulturoznawczych we Włoszech

podlasianin.com.pl 7 godzin temu

Dwudziestu dziewięciu uczniów z klasy drugiej i trzeciej Liceum Ogólnokształcącego Zespołu Szkół im. Władysława Stanisława Reymonta w Małaszewiczach wraz z opiekunami wzięło udział, w dniach 27 kwietnia – 10 maja, w projekcie Erasmus+, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna, sektor: Edukacja szkolna, Grupowa mobilność uczniów oraz Kursy i szkolenia dla kadry.

Projekt nr: 2024-1-PL01-KA121-SCH-000209630 realizowany był we włoskiej miejscowości Cattolica, położonej na wybrzeżu Morza Adriatyckiego, 25 km od znanego nadmorskiego kurortu Rimini w regionie Emilia-Romania. Dla większości uczniów był to pierwszy wyjazd do tego słynącego z pięknych widoków i wspaniałej architektury kraju.

Wyprawa okazała się niezwykle atrakcyjna dla młodych ludzi. W programie znalazły się bowiem zajęcia językowo-kulturoznawcze, wycieczki edukacyjne i rekreacyjne oraz liczne śródziemnomorskie atrakcje. Licealiści mieli okazję zapoznać się z historią Włoch, którą do tej pory znali tylko z podręczników i zajęć lekcyjnych. Młodzież poznawała lokalną kulturę i tradycje śródziemnomorskiego regionu Europy, uczestniczyła w krótkich wycieczkach do pobliskich miejscowości, takich jak np. Urbino. To niezwykle urokliwe miasto o długiej i bogatej historii, którego centrum znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Innym kierunkiem wyprawy licealistów z Małaszewicz była jedna z dwóch włoskich enklaw, czyli San Marino. Młodzież zapoznała się tam z historią i najważniejszymi zabytkami tego małego państwa-miasta, którymi są m.in. La Rocca o Guaita, czyli niesamowita XI-wieczna forteca, wieńcząca długi grzbiet góry Titano. Monte Titano jest najwyższym – bo położonym na wysokości 737 m n.p.m. – punktem San Marino, a sama góra zapewnia spektakularne widoki na każdą stronę świata.

Kolejnym punktem na turystycznej mapie uczestników projektu był, znany również w Polsce, nadmorski kurort Rimini. Miasto to ma bogatą historię i niezwykłe walory turystyczne. To tu można było zobaczyć urokliwą Starówkę, pełną budynków noszących ślady panowania starożytnych Rzymian, klimatyczne knajpki oraz kręte wąskie uliczki. Aby lepiej poznać to miasto, młodzież uczestniczyła w grze miejskiej, w ramach której trzeba było m.in. odnaleźć znane, ale nie zawsze widoczne miejsca.

W ramach programu kulturowego odbywały się także całodzienne wyjazdy krajoznawcze do wyjątkowych miejsc, takich jak Wenecja, czyli miasta położonego w całości na wodzie, do którego trzeba było dostać się statkiem. Licealiści zwiedzili najważniejsze i najbardziej znane obiekty: Canal Grande, Plac i Bazylikę Świętego Marka, Pałac Dożów, Dzwonnicę. Most Rialto oraz Kościół San Zaccaria. Ostatnią atrakcją kulturoznawczą było zwiedzanie miasteczka Gradara, z monumentalnym średniowiecznym zamkiem obronnym Castello di Gradara.

Jednym z założeń projektu było doskonalenie umiejętności językowych. Okazją do praktycznego posługiwania się językiem były wspomniane już gry miejskie, rozgrywane np. w miejscowości Cattolica. Szczególnie cennym doświadczeniem były zajęcia w szkole średniej w Pesaro, gdzie młodzież uczestniczyła w lekcjach razem ze swoimi włoskimi rówieśnikami. Dzięki temu uczniowie mogli zobaczyć, jak wygląda system edukacji we Włoszech, porównać go z naszym oraz w praktyce wykorzystać umiejętności językowe w sytuacjach edukacyjnych.

Na początku licealiści z Małaszewicz poznali infrastrukturę szkoły: laboratoria, warsztaty i pracownie, w których uczy się włoska młodzież. Społeczność uczniowska i nauczyciele okazali się bardzo mili i przyjaźnie nastawieni do gości z Polski. Chętnie dzielili się opowieściami o swojej placówce. W ramach zajęć językowych licealiści odbyli wiele ciekawych lekcji z zakresu wiedzy o Unii Europejskiej, o współczesnych wyzwaniach społecznych i kulturowych oraz zajmowali się innowacjami technologicznymi. Wspólnie z włoskimi rówieśnikami brali udział w lekcjach, warsztatach oraz projektach integracyjnych, w tym także w zajęciach sportowych, które sprzyjały międzynarodowej współpracy i wymianie doświadczeń.

Tuż przed samym wyjazdem do Polski, ostatniego dnia pobytu, odbyło się oficjalne podsumowanie projektu oraz wręczenie certyfikatów.

Włoska przygoda pozostanie na długo w pamięci i sercach uczestników projektu, gdyż wyjazd ten był nie tylko doskonałą okazją do nauki i doskonalenia języków obcych, ale przede wszystkim wspaniałym doświadczeniem integrującym młodzież, rozwijającym kompetencje międzykulturowe oraz poszerzającym horyzonty. Dla wielu uczestników była to pierwsza okazja do tak bliskiego kontaktu z inną kulturą, co z pewnością wpłynie na ich rozwój osobisty i edukacyjny. Zespół Szkół im. Wł. St. Reymonta w Małaszewiczach pokazuje poprzez uczestnictwo w programie Erasmus+, iż nauka może odbywać się nie tylko w murach szkoły, ale także poprzez bezpośrednie doświadczanie świata. Dyrekcja ZS w Małaszewiczach jest dumna z udziału w tak wartościowym projekcie i zapowiada kolejne międzynarodowe inicjatywy.

tekst Małgorzata Trębicka-Żuk

zdjęcia Szymon Kiryczyński

Zespół Szkół im. Wł. St. Reymonta w Małaszewiczach

www.malaszewicze.com.pl

Idź do oryginalnego materiału