Coś takiego mogłoby się nie udać w żadnej innej szkole! Wszystkie klasy I Liceum Ogólnokształcącego im. Lotników Polskich w Oleśnie wystawiają spektakle teatralne, aby w ten sposób wyrazić siebie, swoje emocje i poglądy, przełamując przy tym wewnętrzne bariery. Za nami już XXIII edycja Konfrontacji Teatralnych!
– Gdyby nie pandemia, mielibyśmy piękny jubileusz – 25-lecia Konfrontacji Teatralnych w naszej szkole – mówi Wioletta Wojczyszyn. – Uważam, iż to wielki sukces, iż przez tyle lat udaje się zapalić, zmotywować młodzież do tworzenia i występowania w spektaklach teatralnych.
A trzeba wziąć pod uwagę, iż w wydarzeniu biorą udział wszystkie klasy!
– Jesteśmy w szkole, więc może nie powinnam tak mówić, ale to czasem ważniejsze niż niejedna lekcja, bo dzięki temu wydarzeniu uczniowie mają możliwość wyniesienia ze szkoły zupełnie innych doznań i wspomnień niż to, czym szkoła na co dzień żyje, czyli lekcje, klasówki czy kartkówki. To świetna okazja, żeby uczniowie poczuli się wreszcie za siebie wzajemnie odpowiedzialni. Największy problem bowiem, który w tej chwili obserwuję, to brak poczucia odpowiedzialności i skupienie się wyłącznie na sobie. Bardzo mi zależy, żeby budować poczucie wspólnotowości. To jest nieprzecenione, iż młodzież wreszcie ze sobą rozmawia, musi coś wspólnie ustalić, spotkać, dostosować czas do kolejnych prób.
Konfrontacje są także świetnym sposobem, żeby… skonfrontować się z samym sobą, swoimi lękami i wyjść na scenę przedstawić się publiczności.
– Dla nas, nauczycieli, jest to niesamowite, iż widzimy uczniów wreszcie w innych ramach niż te szkolne, gdzie zdarza nam się ich szufladkować przez pryzmat danego przedmiotu. A tu nagle widzimy zupełnie innych ludzi! Młodzież się otwiera, wyzwala, poznajemy ich talenty, których na co dzień nie mielibyśmy szansy odkryć.
O czym są spektakle?
– Tak naprawdę o wszystkim! Pasuje mi w tym przypadku motto z Wesela: “Co się w duszy komu gra, co kto w swoich widzi snach”. Scena jest dla nich kapitalnym wentylem, żeby mówili o tym, o czym chcą! Mnie bardzo cieszy, iż część uczniów inspiruje się literaturą. Tematy są przeróżne: od farsy po opowieści bardzo trudne, egzystencjalne – podsumowuje Wioletta Wojczyszyn.
Publiczność miała możliwość obejrzenia 13 spektakli teatralnych:
- „Balladyna” – GALUSIĄTKA (IVb)
- „Kobiety w obliczu wojny” – KATARZYNKI (IIIa)
- Głos zbrodni, szept winy” – EDISQUAD (IIId)
- „Prometeusz w świetle ciemności” – PŁOMYKI (IVa)
- Cena wolności” – MAFIOZI (IIc)
- „Smerfokracja” – CYBER SMERFY (IIIc)
- „Przeklęta korona” – MALINKI ALINKI (Ia)
- „Gniew i tajemnica Świtezi” – ŁOWCY NIMF (IId)
- „Balonowe serce” – NIEDOCENIENI (IIIb)
- „Niewidzialne” – MOTUSY (IIb)
- „Zanim zniknę” – NIEODWRACALNI (IIa)
- „Noc zapomnianych dusz” – SZYBOWCY (IIIe)
- „Wesele” – SPECJALNA TROSKA (IVc)
Jury obradowało w składzie: Artur Majer (przewodniczący), Sławomir Kuźnicki, Iwona Baldy, Marek
Strużyk.
Oto najważniejsze nagrody XXIII Szkolnych Konfrontacji Teatralnych (pogrubione pozycje zwycięskie):
Najlepsza scenografia:
1. Anna Płóciennik, Mikołaj Huć – „Głos zbrodni, szept winy”
2. Tamara Biniek – „Prometeusz w świetle ciemności”
3. Jerzy Topoła – „Cena wolności”
4. IIIc – „Smerfokracja”
5. Olga Słowik, Milena Topól – „Gniew i tajemnica Świtezi”
6. Wiktoria Czaja – „Balonowe serce”
7. Zuzanna Kubacka – „Niewidzialne”
8. Bianka Romanowska, Roksana Jonek, Julia Powaga – „Noc zapomnianych dusz”
9. Ewelina Tkacz, Martyna Zalewska – „Wesele”
Najlepsza drugoplanowa rola żeńska:
1. Anna Płóciennik za Lichwiarkę w „Głosie zbrodni, szepcie winy”
2. Gabriela Janicka za Zeusa w „Prometeuszu w świetle ciemności”
3. Dominika Woźna za Pandorę w „Prometeuszu w świetle ciemności”
4. Anna Jagieła za Jasnowidzkę w „Przeklętej koronie”
5. Julia Rataj za Wiedźmę w „Przeklętej koronie”
6. Emilia Witek za Córkę Tuhana w „Gniewie i tajemnicy Świtezi”
7. Anna Bronder za Mamę w „Balonowym sercu”
8. Zosia Mościpan za Złość w „Niewidzialne”
9. Małgorzata Kunicka za Isię i Upiora w „Weselu”
Najlepsza drugoplanowa rola męska (nagroda ex aequo):
1. Dominik Bioły za Porfirego w „Głosie zbrodni, szepcie winy”
2. Paweł Tomala za Cichego w „Cenie wolności”
3. Szymon Ogrodnik za Marudę w „Smerfokracji”
4. Szymon Bednarski za Zgrywusa w „Smerfokracji”
5. Morgan Grabarek za Króla w „Przeklętej koronie”
6. Michał Gliński za Smutek w „Niewidzialne”
7. Luis Góral za rolę Estebana w „Nocy zapomnianych dusz”
8. Kamil Kotarski za Pana Młodego w „Weselu”
9. Daniel Krupa za Rycerza i Dziennikarza w „Weselu”
Najlepszy scenariusz:
1. Natalia Sopa za „Kobiety w obliczu wojny”
2. Anna Płóciennik, Amelia Parkitna za „Głosie zbrodni, szepcie winy”
3. Dominika Woźna za „Prometeusza w świetle ciemności”
4. Paweł Tomala za „Cenę wolności”
5. Jagoda Rominkiewicz za „Niewidzialne”
6. Martyna Telęga za „Zanim zniknę”
7. Bianka Romanowska za „Noc zapomnianych dusz”
8. Daniel Krupa. Ewelina Tkacz za „Wesele”
Najlepsza reżyseria:
1. Natalia Sopa za „Kobiety w obliczu wojny”
2. Anna Płóciennik za „Głos zbrodni, szept winy”
3. Dominika Woźna za „Prometeusza w świetle ciemności”
4. Paweł Tomala za „Cenę wolności”
5. Martyna Dziaczuk, Laura Kokot za „Balonowe serce”
6. Jagoda Rominkiewicz za „Niewidzialne”
7. Martyna Telęga za „Zanim zniknę”
8. Bianka Romanowska za „Noc zapomnianych dusz”
9. Martyna Zalewska, Ewelina Tkacz za „Wesele”
Najlepsza pierwszoplanowa rola męska:
1. Daniel Pach za Raskolnikowa w „Głosie zbrodni, szepcie winy”
2. Piotr Zalewski za Cienia w „Cenie wolności”
3. Jakub Lukosik za Dziedzica Świtezi w „Gniewie i tajemnicy Świtezi”
4. Jakub Walczak za Gospodarza i Hetmana w „Weselu”
5. Patryk Wąsiński za Poetę w „Weselu”
Najlepsza pierwszoplanowa rola żeńska:
1. Kaja Zolisz za Sonię w „Głosie zbrodni, szepcie winy”
2. Zuzanna Czornik za Smerfetkę Rewolucjonistkę w „Smerfokracji”
3. Laura Kokot za Dziewczynę w depresji w „Balonowym sercu”
4. Wiktoria Kus za Starszą w „Zanim zniknę”
5. Bianka Romanowska za Czarną Damę w „Nocy zapomnianych dusz”
6. Martyna Zalewska za rolę Racheli i Wernyhory w „Weselu”
Najlepsze spektakle:
III miejsce – „Niewidzialne” – MOTUSY (IIb)
II miejsce – ex aequo „Noc zapomnianych dusz” – SZYBOWCY; (IIIe) oraz „Wesele” – SPECJALNA TROSKA (IVc)
I miejsce – „Głos zbrodni, szept winy” – EDISQUAD (IIId)
Najlepsze plakaty
- Julia Matan za „Balladynę”
- Anna Bronder za „Balonowe serce”
- Zuzanna Czornik za „Smerfokrację”
Nagroda Publiczności
- „Noc zapomnianych dusz” – SZYBOWCY (IIIe)
Damian Pietruska
*- Zdjęcia: Fotodedyk.




























































































































































































