Wieluńskie Towarzystwo Naukowe kontynuuje działania edukacyjne dla dzieci i młodzieży – tym razem uczniowie ze Skrzynna zwiedzali m.in. Pałac Radziwiłłów i Skierniewice.
Dzięki działaniom pana radnego powiatowego Piotra Pawlaka uczniowie naszej szkoły kolejny raz mieli możliwość odkrywania najpiękniejszych i najciekawszych zakątków naszego województwa. W czerwcu uczniowie klas 5-8 w ramach projektu „Poznajemy łódzkie zabytki” odwiedzili Pałac w Nieborowie, Manufakturę Majoliki, Ogród w Arkadii oraz zakątki ważne dla historii Skierniewic – mówiła Beata Ulas-Pawlak, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Skrzynnie.
Zespół w Nieborowie i Arkadii cechuje wysoka wartość artystyczna przejawiająca się zarówno w formie architektury rezydencjonalnej, jak i w realizacjach sztuki ogrodowej. Siedemnastowieczna bryła barokowego pałacu w Nieborowie wraz z autentycznym układem i wyposażeniem wnętrz, ocalałymi zbiorami sztuki, biblioteką i archiwum jest jedną z najlepiej zachowanych rezydencji polskiej magnaterii. Ogród w Arkadii zakładany od 1778 r. z inspiracji księżnej Heleny z Przeździeckich Radziwiłłowej należy do pierwszych w Polsce, powstałych pod wpływem szkoły angielsko-chińskiej, kompozycji o cechach początkowo sentymentalnych, wzbogaconych później o rys romantyczny. Miejsce to szczególnie upodobali sobie reżyserowie lokując tu akcje swoich produkcji m.in.: seriale: Akademia Pana Kleksa, Kariera Nikodema Dyzmy, Plebania, Popioły, Ojciec Mateusz, Borys Godunow, Chłopi i Złoto dezerterów. Uczestnicy wyjazdu na koniec odwiedzili Skierniewice. W Skierniewicach jednym z najważniejszych i najbardziej atrakcyjnych miejsc do odwiedzenia jest dawny Pałac Prymasowski, który stanowi nie tylko piękny przykład architektury z XIX wieku, ale także symbol historycznego dziedzictwa miasta. Kolejnym istotnym punktem w Skierniewicach jest rynek miejski, stanowiący serce i centrum życia społecznego miasta. Rynek zachował swój historyczny charakter dzięki kamienicom z różnych epok, które otaczają plac, tworząc malowniczą i przyjemną atmosferę.
Taka forma edukacji nie tylko poszerza wiedzę młodych ludzi o lokalnej historii i kulturze, ale także buduje poczucie tożsamości i dumy z własnego regionu. Mam nadzieję, iż kolejne wyjazdy będą równie interesujące i inspirujące dla uczniów.
– komentuje Piotr Pawlak.
Fot. Piotr Pawlak/Wieluńskie Towarzystwo Naukowe