Organ regulacyjny zakazał reklam firm Nike i Sky za stosowanie taktyk „ciemnego stylu”, których celem jest skłonienie konsumentów do nieświadomego wydawania pieniędzy.
Nike reklamowała tani but, co skłoniło konsumentów do kliknięcia linku tylko po to, by odkryć, iż jest on w rozmiarze dziecięcym, natomiast Sky nie wyjaśniła, iż bezpłatny okres próbny Now TV będzie automatycznie odnawiany za opłatą, chyba iż zostanie anulowany.
Urząd ds. standardów reklamowych (ASA) stwierdził, iż oba orzeczenia stanowią część szerszej pracy badającej „architekturę wyboru online” (OCA).
Obawy dotyczące OCA obejmują przejrzystość cen, ukryte opłaty i „kroplowe ceny”, a także fałszywe i wprowadzające w błąd recenzje.
Reklama Nike, która pojawiła się w sklepie The Sole Provider
Urząd ds. standardów reklamowych zauważył, iż nic w reklamie nie wskazywało, iż tenisówki były przeznaczone dla starszych dzieci lub były dostępne w ograniczonych rozmiarach dla dorosłych, natomiast komentarz obok emoji wzmocnił wrażenie, iż były one przeznaczone dla dorosłych.
Nike stwierdziła, iż reklama została stworzona i opublikowana przez jedynego dostawcę bez jego udziału ani nadzoru, ale nie uważa, iż wprowadza w błąd, argumentując, iż rozsądny konsument założyłby, iż produkt będzie podlegał pewnym ograniczeniom, takim jak dostępność rozmiarów .
W grudniu witryna internetowa Now TV wskazywała konsumentom opcje zakupu subskrypcji, co Urząd ds. Standardów Reklamowych zbadał w związku z obawami, iż bezpłatne okresy próbne będą automatycznie dodawane i automatycznie odnawiane za miesięczną opłatą, chyba iż zostaną anulowane.
Sky UK, działająca pod nazwą Now, twierdzi, iż konsument, który wybierze opcję członkostwa, zostanie w pełni poinformowany, iż będzie także dodawać do swojego koszyka bezpłatne doświadczenia Cinema i Boost, które będą automatycznie odnawiane za opłatą.
Urząd ds. standardów reklamowych stwierdził, iż rozumie, iż każdy bezpłatny okres próbny będzie automatycznie odnawiany za miesięczną opłatą, chyba iż zostanie anulowany w trakcie bezpłatnego okresu próbnego.
Firma przyznała, iż terminy te widniały na dole dwóch pól przedstawiających każdy z pakietów do przesyłania strumieniowego, ale były zapisane mniejszą czcionką i mniej rzucającym się w oczy kolorem, poza odniesieniami do bezpłatnych wersji próbnych i pod przyciskiem kontynuacji.
Rzecznik Now powiedział: „W tej chwili jesteśmy zaangażowani w zapewnianie naszym klientom spersonalizowanych wrażeń podczas oglądania. Chociaż wierzymy, iż ostateczny wybór należy do konsumenta, szanujemy decyzję ASA i wprowadzimy niezbędne zmiany w naszym procesie sprzedaży”.
Dodano, iż w tym tygodniu zostanie przetestowany nowy proces samoobsługi w ramach członkostwa klienta.
Rocío Concha z grupy konsumenckiej „Which?” powiedział: „Konsumenci, korzystając z Internetu, są narażeni na cały szereg wprowadzających w błąd praktyk biznesowych, które utrudniają im dokonywanie świadomych wyborów dotyczących kupowanych produktów i usług, dlatego słuszne jest iż Urząd ds. Standardów Reklamowych podejmie działania w przypadku wykrycia Przykładów złego zachowania.