UW na I Narodowym Kongresie „Nauka dla Biznesu”

uw.edu.pl 26 minut temu
– Dzisiejsze uniwersytety można rozpatrywać jako kuźnię wiedzy, miejsce prowadzenia wysokiej jakości badań naukowych czy organizacji wartościowych seminariów i konferencji, ale też jako instytucje krzewiące przedsiębiorczość. Ważne jest wzajemne zaufanie między nauką i biznesem, a także kształtowanie społecznej świadomości w tym zakresie – mówił prof. Alojzy Z. Nowak, rektor Uniwersytetu Warszawskiego, podczas I Narodowego Kongresu „Nauka dla biznesu”. Organizatorami wydarzenia były Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Sieć Badawcza Łukasiewicz.

I Narodowy Kongres „Nauka dla biznesu” służył zainicjowaniu systemowej współpracy między światem nauki i sektorem gospodarczym. Trzydniowe wydarzenie (19–21 listopada) w halach EXPO XXI w Warszawie było miejscem spotkania liderów akademii, administracji publicznej oraz biznesu. Kongres zainaugurował premier Donald Tusk. W uroczystości otwarcia wzięli udział również m.in. marszałkini Senatu RP Małgorzata Kidawa-Błońska oraz minister nauki i szkolnictwa wyższego dr Marcin Kulasek.

Potrzeba zaufania

Jednym z punktów programu była debata rektorów pt. „Uniwersytet jako motor innowacji: jak uczelnie mogą realnie wpływać na rozwój gospodarczy Polski?” z udziałem prof. Alojzego Z. Nowaka (UW), prof. Piotra Jedynaka (Uniwersytet Jagielloński), prof. Jerzego Lisa (Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie), prof. Marka Pawełczyka (Politechnika Śląska) i prof. Krzysztofa Zaremby (Politechnika Warszawska).

– Czujemy dużą potrzebę współpracy międzyuczelnianej i ją realizujemy. Prowadzimy wspólne projekty dotyczące m.in. badań nad cyfryzacją i nowymi technologiami – zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. Nie wyobrażamy sobie funkcjonowania bez biznesu. Wierzymy, iż działa to też w drugą stronę – nie tylko w zakresie prowadzenia studiów czy zamawianych badań aplikacyjnych, ale też organizacji różnorodnych seminariów i konferencji oraz zwiększania dostępności przedstawicieli przedsiębiorstw do siły intelektualnej tworzonej przez naszych pracowników, doktorantów i studentów – mówił prof. Alojzy Z. Nowak.

Rektor UW podkreślał znaczenie współpracy z biznesem i zauważył, iż brakuje w tym zakresie czynnika „napędowego”: – Być może jest tak, iż biznes obawia się o brak oczywistych, zgodnych ze swoimi oczekiwaniami wyników badań. W nauce jednak nie ma nic oczywistego. Musimy nabrać przekonania, iż warto ryzykować, musimy sobie zaufać. I coraz częściej tak właśnie się dzieje, poświadcza to m.in. ten kongres.

– Dzisiejsze uniwersytety można rozpatrywać jako kuźnię wiedzy, miejsce prowadzenia wysokiej jakości badań naukowych czy organizacji wartościowych seminariów i konferencji, ale też jako instytucje krzewiące przedsiębiorczość. Zakładamy start-upy i spin-offy, uczymy młodzież przedsiębiorczości, zdobywamy granty – także na poziomie światowym – jesteśmy udziałowcami ważnych przedsięwzięć. Ważne jest wzajemne zaufanie między nauką i biznesem – dodał rektor UW.

Podczas debaty poruszone zostały wątki związane m.in. z innowacyjnością, interdyscyplinarnością, badaniami aplikacyjnymi, patentami, finansowaniem nauki czy współpracą międzynarodową.

AI, medycyna, innowacje

Podczas paneli i w strefie wystawienniczej wystąpili liczni przedstawiciele Uniwersytetu Warszawskiego.

O wyzwaniach i szansach, jakie niesie rozwój sztucznej inteligencji i cyfryzacji w Polsce mówił prof. Piotr Sankowski z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki, dyrektor Instytutu Badawczego IDEAS; na pytania o to, dlaczego badania kliniczne powinny być priorytetem w dojrzałym systemie ochrony zdrowia i jak przyspieszyć transfer wiedzy odpowiadali prof. Jacek Jemielity, dyrektor Centrum Nowych Technologii, prezes ExploRNA Therapeutics, oraz prof. Magdalena Stobińska, kierowniczka Grupy Badawczej Kwantowych Technologii Informacyjnych „QCAT”. Dr Małgorzata Durska z Instytutu Ameryk i Europy, dyrektorka generalna Polskiej Rady Biznesu, poprowadziła panel pt. „Transfer technologii pomiędzy nauką a biznesem. Jakie mechanizmy go najlepiej wspierają, a które blokują?”.

Swoją ofertę dla biznesu zaprezentowali przedstawiciele m.in. Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych, Centrum transferu Technologii i Wiedzy, a także wydziałów: Biologii, Chemii, Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych, Psychologii i Zarządzania.

Nagrania z poszczególnych paneli dostępne są na stronie naukadlabiznesu.gov.pl >>

Idź do oryginalnego materiału