W poprzednich artykułach koncentrowaliśmy się na warstwie czysto wizualnej. Istnieje jednak jeszcze jedna praktyka w zakresie projektowania UX, która jest równie ważna, a niestety często pomijana, wykonywana w pośpiechu lub źle przygotowana. Chodzi o treści. Dziś więc przyjrzymy się UX writingowi, ponieważ jakościowa treść przemawia do ludzi , buduje zaufanie i zmusza do działania w kierunku realizacji celu.
- Czym jest UX writing?
- UX writing a copywriting
- Dlaczego treść jest ważna?
- Jak pisać zgodnie z UX writingiem
Czym jest UX writing?
UX Writing jest ściśle powiązany z projektowaniem zorientowanym na użytkownika. Skupia się na pisaniu informacji w sposób staranny, przemyślany i dostosowany do kontekstu oraz potrzeb i zachowań ludzi. Odpowiednie pisanie tekstów i treści na strony internetowe, aplikacje czy interfejsy urządzeń jest również ważne i wymaga podobnej wiedzy i umiejętności jak projektowanie wizualne. W tym przypadku jednak nie posługujemy się obrazami a słowami w taki sposób, aby użytkownik poradził sobie niezależnie od swoich cech czy umiejętności. Pamiętajmy, iż UX writing to nie tylko ładne i czytelne pisanie artykułów czy instrukcji, ale również (a czasem przede wszystkim) pisanie jasnych i zrozumiałych komunikatów, odpowiednio przystosowanych do użytkownika.
Przykład: Mamy stronę z ubezpieczeniem OC. Po wypełnieniu formularza, użytkownik musi kliknąć przycisk, który obliczy składkę. Treść na przycisku:
Źle: Sporządź wycenę
Dobrze: Oblicz!
UX writing a copywriting
Znany już od wieku copywriting jest z UX writingiem blisko spokrewniony, nie są to jednak pojęcia i praktyki takie same. Różnią je cele i metody. W copywritingu liczy się przede wszystkim efekt sprzedażowy lub sprawne pisanie treści pod wyszukiwarki. Koncentrujemy się zatem na tym, co dana treść ma spowodować. W przypadku UX writingu chodzi natomiast o to, aby konstruować treści dopasowane do potrzeb i oczekiwań użytkownika. Bierze się tu pod uwagę zarówno osiągnięcie celu, ale również to, aby droga ta była jak najprostsza i jak najbardziej intuicyjna. UX writer to także osoba, która na każdym etapie projektu ma na uwadze, kim jest potencjalny użytkownik – inaczej będzie projektował treści dla studentów, a inaczej dla emerytów czy dzieci.
Dlaczego treść jest ważna?
Mimo iż w tej chwili znajdujemy się w świecie pełnym obrazów, treść przez cały czas jest kluczowa. Wiele możemy przekazać dzięki obrazów czy filmów, ale najprostszą metodą komunikacji przez cały czas jest słowo. To ono służy nam do przekazywania krótkich komunikatów, instrukcji czy kontekstu. Dobrze zaprojektowane treści pozwolą użytkownikom łatwiej osiągać cel i uniknąć frustracji wynikającej z niezrozumienia. Treści stosujemy również do przekazania tak zwanego „tone of voice” czyli metody i zasad komunikacji z użytkownikiem. To tu określamy, czy zwracamy się do niego na „Ty”, czy używamy słownictwa profesjonalnego albo czy przekaz ma być żartobliwy czy śmiertelnie poważny. Spójność w takiej komunikacji jest bardzo ważna, a konsekwencja w niej powoduje zwiększenie zaufania i lojalności użytkowników wobec marki.
Biorąc pod uwagę powyższe, UX writing realizować powinno poniższe zadania:
– ułatwienie nawigacji i zachęcenie do działania
– pomoc w zrozumieniu produktu czy usługi
– budowę i rozwój specyfiki marki
Jak pisać zgodnie z UX writingiem
Nie trzeba kończyć długich i skomplikowanych kursów z zakresu UX writingu, aby tworzyć treści zgodne z UX writingiem. Na początek, wystarczyć zastosować się do kilku prostych zasad, które pomogą w projektowaniu treści przyjaznych użytkownikowi.
Mniej znaczy więcej
Krótkie, zwięzłe komunikaty będą bardziej zrozumiałe i czytelne dla użytkownikowi. o ile możesz coś napisać dzięki dwóch wyrazów, zrób to zamiast rozwijać komunikat do pełnego zdania
Czytelne wypunktowanie
Jeżeli wymieniasz w tekście różne rzeczy, ułóż je w strukturze wypunktowanej listy – unikaj wymieniania rzeczy jednej pod drugą. Na przykład, w przepisie nie pisz „przygotuj jajka, mąkę, cukier, cytrynę, olej” a:
Przygotuj:
– jajka
– mąkę
– cukier
– cytrynę
– olej
Pamiętaj, do kogo kierujesz komunikaty
Każdy produkt ma swojego docelowego Klienta i zanim zaczniesz tworzyć treści dla niego, zastanów się kim ten docelowy Klient jest i jak najlepiej się z nim komunikować. Tu potrzebne są umiejętności i wyobraźnia, bo inaczej pisać będziemy do księgowych czy prawników a inaczej do wielbicieli kotów czy psychiatrów.
Proste słowa
Niezależnie od tego, do kogo kierujesz komunikat, zadbaj o to aby używać prostych i zrozumiałych słów. Nie ma potrzeby stosowania skomplikowanych formuł, gdy celem jest…dojście do celu
Wyraźnie zaznacz linkowanie
Linkowanie jest nie tylko wygodne, ale i korzystne zarówno dla Ciebie jak i użytkownika. Zadbaj więc o to, aby link był wyraźnie oznaczony.
Stosuj akapity
Nie pisz długich treści jednym ciągiem. Stosuj akapity, śród tytuły, punktowanie. Tak napisany tekst jest łatwiejszy do ogarnięcia wzrokiem i łatwiej przyswajalny.
Zaprzyjaźnij się z infografikami
Dzięki infografikami możesz łatwo i czytelnie przedstawić mnóstwo informacji, które pokazane w ten sposób są atrakcyjna alternetywą dla długiego tekstu.