W polskich szkołach w Connecticut zabrzmiał pierwszy dzwonek

bialyorzel24.com 1 tydzień temu

Wrzesień tradycyjnie kojarzy się z początkiem nowego roku szkolnego, momentem powrotu dzieci do klas, nauki i obowiązków. W przypadku polonijnych rodzin w Stanach Zjednoczonych wrzesień ma jeszcze dodatkowy wymiar – to czas, kiedy dzieci wracają nie tylko do amerykańskich szkół, ale i kiedy zaczyna się nauka w polonijnych szkołach sobotnich. Na początku września symboliczny pierwszy dzwonek zabrzmiał również w polskich szkołach działających w Connecticut.

Rok szkolny 2025/2026 w Polskiej Szkole im. bł. ks. J. Popiełuszki w Derby zainaugurowała uroczysta msza święta. Fot. Archiwum szkoły

Nie tylko nauka

Edukacja polonijna nie jest jedynie nauką słówek i reguł gramatycznych. To proces, w którym dzieci uczą się rozumieć własną tożsamość kulturową i historyczną, poznają tradycje przodków oraz uczą się krytycznego myślenia o historii kraju ich rodziców i dziadków. Polonijne programy edukacyjne oferują znacznie więcej niż podstawowy kurs języka – obejmują literaturę, historię, geografię, sztukę i elementy wychowania obywatelskiego. Dzięki temu młodzi Polacy na emigracji mogą w pełni uczestniczyć w życiu kulturowym i społecznym swojej społeczności oraz lepiej rozumieć współczesną Polskę.

Kadra pedagogiczna Polskiej Szkoły im. bł. ks. J. Popiełuszki w Derby gotowa na rok pełen wyzwań! Fot. Archiwum szkoły

Znajomość języka polskiego daje dzieciom możliwość komunikacji z członkami rodziny w Polsce, a także otwiera drogę do korzystania z polskiej literatury, mediów, edukacji i kultury. W perspektywie długoterminowej dwujęzyczność stanowi wymierny atut intelektualny i zawodowy. Liczne badania lingwistyczne pokazują, iż osoby posługujące się dwoma językami rozwijają umiejętności poznawcze, lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów i wykazują większą elastyczność myślową.

13 września rozpoczął się nowy rok szkolny w Polskiej Szkole Sobotniej w Hartford. Fot. Archiwum szkoły

Czas i wysiłek

Edukacja polonijna wymaga jednak systematycznej pracy. Dzieci uczestniczące w zajęciach polonijnych muszą poświęcić dodatkowe godziny w weekendy, często po całym tygodniu nauki w lokalnych szkołach. To wyzwanie, które wymaga od nich wytrwałości, samodyscypliny i odpowiedzialności. Sukces w nauce języka i wiedzy o Polsce zależy w dużej mierze od ich motywacji, regularności i aktywnego zaangażowania w zajęcia.

Równie istotna jest rola rodziców. Wsparcie ze strony rodziny – zarówno emocjonalne, jak i organizacyjne – jest niezbędne, aby edukacja polonijna przynosiła wymierne efekty. Rodzice uczestniczący w życiu szkoły, śledzący postępy dzieci, zachęcający do nauki i praktyki języka w domu, znacząco zwiększają szanse na osiągnięcie przez dziecko biegłości językowej i głębszego rozumienia kultury polskiej. W wielu polonijnych społecznościach rodzice są również współtwórcami programów edukacyjnych, wspierają nauczycieli i pomagają organizować wydarzenia kulturalne.

Polonijni uczniowie ze Szkoły Kultury i Języka Polskiego im. św. Jana Pawła II w Bridgeport rozpoczęli zajęcia 6 września. Fot. Archiwum szkoły

Dlaczego warto?

Korzyści płynące z edukacji polonijnej są wielowymiarowe. Po pierwsze: dzieci zdobywają realne umiejętności językowe, które umożliwiają im komunikację z rodzeństwem, dziadkami i innymi członkami rodziny w Polsce. Po drugie: poznają historię i tradycje swojego narodu, co wzmacnia poczucie tożsamości i dumy z przynależności do polskiej wspólnoty. Po trzecie: uczestnictwo w życiu polonijnym daje możliwość aktywnego włączenia się w inicjatywy kulturalne, społeczne i edukacyjne, co rozwija umiejętności społeczne i obywatelskie.

Nie bez znaczenia pozostaje również wymiar praktyczny – dwujęzyczność i znajomość kultury ojczystej stają się coraz częściej atutem w środowisku zawodowym. Pracodawcy cenią pracowników, którzy potrafią porozumiewać się w więcej niż jednym języku, rozumieją różnorodność kulturową i potrafią funkcjonować w międzynarodowych środowiskach.

Uczniów Szkoły Języka Polskiego im. św. Jana Pawła II w New Britain w szkolnych progach witał sympatyczny miś. Fot. Archiwum szkoły

Wspólna odpowiedzialność

Edukacja polonijna to nie tylko wysiłek jednostki, ale również wspólnoty. Nauczyciele, rodzice i lokalne organizacje tworzą sieć wsparcia, dzięki której dzieci mogą rozwijać swoje umiejętności i odkrywać dziedzictwo narodowe. Wspólna odpowiedzialność za edukację polonijną sprawia, iż szkoły sobotnie i programy dodatkowe stają się miejscem spotkań, wymiany doświadczeń i wzajemnego wsparcia, a nie tylko przestrzenią nauki akademickiej.

Rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026 w Szkole Języka Polskiego im. św. Jana Pawła II w New Britain miało uroczysty przebieg (na zdj. poczet sztandarowy placówki). Fot. Archiwum szkoły

Dlatego początek roku szkolnego w polonijnych szkołach nie jest jedynie formalnością. To symboliczne odnowienie zobowiązania wobec przyszłości młodego pokolenia, które dzięki edukacji polonijnej może zachować język, kulturę i więź z krajem przodków. Wysiłek wkładany w naukę przynosi trwałe korzyści – zarówno dla dzieci, jak i dla całej społeczności.

Wrzesień to więc czas wyzwań, ale także czas nadziei i perspektyw. Każde dziecko, które siada w ławce polonijnej szkoły, każdy rodzic, który wspiera tę naukę, i każdy nauczyciel, który przekazuje wiedzę i pasję, tworzy fundament dla przyszłości polskiej kultury na emigracji. Inwestycja w edukację polonijną jest inwestycją w tożsamość, świadomość i rozwój kolejnych pokoleń.

WEM

Idź do oryginalnego materiału