W szkołach pojawi się edukacja klimatyczna. Nie będzie to jednak osobny przedmiot

dadhero.pl 1 miesiąc temu
Uczniów polskich szkół czeka kolejna nowość – będą się uczyć o zmianach klimaty i ich wpływie na świat. Edukacja klimatyczna nie będzie jednak oddzielnym przedmiotem – zagadnienia dotyczące tego tematu mają być omawiane na lekcjach geografii, biologii, fizyki, chemii, a choćby historii. Program zajęć ma opracować powołany przez MEN zespół specjalistów.


– Ta zmiana, która wiąże się z trendem klimatycznym, zdefiniuje nasze życie na kolejne dekady, jeżeli nie setki lat, więc naszym obowiązkiem jest przygotowanie uczniów do tego, iż by żyli w tym zmieniającym się świecie, żeby odnajdywali się na zmieniającym się rynku pracy (...), gdzie "zielone kompetencje" będą niezwykle istotne, być może będą najważniejsze – tak wiceszefowa MEN Joanna Mucha uzasadniła wprowadzenie do szkół nowych zajęć – edukacji klimatycznej. Zajęć, bo nie będzie to osobny przedmiot. – Chcemy, by edukacja klimatyczna pojawiała się na każdym przedmiocie, w określonym oczywiście zakresie – zapowiedziała wiceministra Mucha.

O klimacie na różnych lekcjach


O tym, jak będą wyglądać lekcje dotyczące klimatu, zdecyduje zespół ekspertów, którzy będą współtworzyć podstawę programową. Ich zadaniem będzie wybór zagadnień dotyczących zmian klimatu i dopasowanie ich do programu lekcji różnych przedmiotów, przede wszystkim geografii, chemii, biologii, fizyki, ale też języka polskiego czy historii. Mają też przeprowadzić szkolenia dla nauczycieli. Zespół został powołany tuż przed świętami Bożego Narodzenia, ale ministra Mucha dopiero teraz ujawniła jego skład i zadania.

Do pracy nad przygotowaniem edukacji klimatycznej MEN zaprosiło aż 36 specjalistów – naukowców, nauczycieli, aktywistów, przedstawicieli organizacji ekologicznych. Są wśród nich m.in. prof. Szymon Malinowski, fizyk atmosfery z PAN i autor portalu Naukaoklimacie.pl, dr Alicja Pawelec-Olesińska, hydrolożka z PAN, socjolożka Agnieszka Liszka-Dobrowolska, ale też Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego, Mirosław Proppe z WWF Polska i Dominika Lasota z inicjatywy Wschód.

W zespole są też nauczyciele pracujący w szkołach. Oni, jak zaznaczyła wiceszefowa MEN, mają czuwać nad tym, by pomysły aktywistów i naukowców nie były oderwane od szkolnej rzeczywistości i możliwe do przekazania na zajęciach w przedszkolach i lekcjach w podstawówkach i szkołach średnich.

Zmiany dopiero za rok


Zespół, którego pracami kierować będzie wiceministra Mucha, ma trochę czasu w przygotowanie edukacji klimatycznej. Zajęcia mają być elementem nowej podstawy programowej nauczania, która w przedszkolach i podstawówkach będzie obowiązywać od 1 września 2026 roku, a w szkołach średnich dopiero od 1 września 2027 roku.

Oczywiście wcześniej wybrane zagadnienia dotyczące zmian klimatycznych muszą trafić do nowych podręczników oraz do materiałów szkoleniowych dla nauczycieli przedmiotów, na których te tematy będą poruszane.

Źródło: men.gov.pl


Idź do oryginalnego materiału