Zespół Szkół w Wysokiej Głogowiskiej w powiecie łańcuckim. Jeden uczeń może pochwalić się zdaną maturą 2025. Co poszło nie tak?
Znów ta nieszczęsna matma...
Do szkoły średniej w Wysokiej Głogowskiej uczęszcza prawie 100 uczniów. W ubiegłym roku szkolnym 25 uczniów ukończyło tam edukację, z czego 12 zostało dopuszczonych do matury, a jeden uczeń zdał egzamin. Statystycznie oznacza to, iż 92 procent maturzystów oblało.
Choć te wyniki nigdy nie były w tej szkole jakieś imponujące, bo od 25 do 45 procent, ale trzeba przyznać, iż 8 procent to kiepski wynik, choćby w porównaniu do lat poprzednich
- zauważył Jakub Czarnota podczas rady gminy, radny Gminy Łańcut.
Piętą Achillesową okazała się być matematyka, ponieważ z języka polskiego i angielskiego większość zdających nie tyle, co pokonała próg zdawalności, ale napisała na bardzo dobrym poziomie, niekiedy przekraczając 90%. W szkole odbył się egzamin poprawkowy. Wówczas jeszcze trzech uczniów poprawiło egzamin z matematyki.
https://rzeszow24.info/wiadomosci/bedzie-modernizacja-na-rosirze-mowa-o-krytej-plywalni/h7nTeqAnfHRhYKgnI3acApel do dyrekcji
Radny podczas swojego wystąpienia na radzie gminy apelował także do dyrekcji szkoły.
Czy pani dyrektor zechce wytłumaczyć opinii publicznej przyczyny zaistniałej sytuacji?
- pytał prawdopodobnie mając na uwadze, iż zbliżająca się sesja rady gminy ma być poświęcona właśnie oświacie.
Zdawalność matur na terenie powiatu łańcuckiego ZS w Wysokiej – ostatnie miejsce, na terenie województwa wśród techników
- podkeślał.
Radny przytoczył również dane płynące z CKE. Według nich, szkoła ma zajmować 1676 miejsce w rankingu techników w Polsce, których łącznie jest 1680.
Podczas rady padła propozycja przekształcenia techników w szkołę branżową, co byłoby także mniej kosztowne dla gminy. Wójt gminy poczatkiej wrzesnia br. miał rozmawiać z dyrekcją o przyszłości szkoły.
Szkoła odpowiada
Po radzie gminy i ognistym przemówieniu radnego na facebookowym profilu szkoły pojawił się wpis:
Od sprawy minęło już trochę czasu. Postanowiliśmy skontaktować się z placówką i zapytać, jak sprawy mają się dzisiaj.
Szkoła przez cały czas funkcjonuje jako technikum. Przekształcenie jej w szkołę branżową jest dyskusyjne. Musiałby być popyt
- komentuje szkoła.
Uczniowie są różni i mają różne umiejętności. To tylko jeden wskaźnik. Na działanie szkoły składa się wiele czynników. Poza tym, bardzo dobrze wypadają egzaminy zawodowe. Nasi uczniowie i absolwenci są np. wspaniałymi cukiernikami
- dodaje dyrekcja technikum.
Problem na skalę całej polskiej edukacji
Matematyka od lat pozostaje największym wyzwaniem maturzystów - w 2024 roku nie zdało jej około 11% zdających, a średni wynik z ostatnich lat utrzymuje się w granicach 50 - 55%. Dane CKE pokazują więc, iż mimo jej roli jako „królowej nauk” i obowiązkowego przedmiotu, wciąż stanowi barierę systemową, wynikającą nie tylko z poziomu trudności, ale także z problemów metodycznych i narastającego lęku matematycznego wśród uczniów.