„Być razem”. Warsztaty skupiają się na podejmowaniu tematów z zakresu zdrowia psychicznego
i zdrowia prokreacyjnego, odpowiadając na potrzeby nowego przedmiotu edukacja
zdrowotna.
Cele ogólne programu:
1. Pomoc młodzieży szkół ponadpodstawowych w przygotowaniu się do podjęcia przyszłych
ról, przygotowanie do odpowiedzialnego rodzicielstwa.
2. Kształtowanie postawy akceptacji życia człowieka.
3. Ukazanie problemu zdrowia prokreacyjnego.
4. Kształcenie umiejętności dokonywania adekwatnych wyborów w zakresie zdrowego stylu
Życia.
5. Pozyskanie wiedzy nt. organizmu człowieka i zachodzących zmian rozwojowych w okresie
dojrzewania.
Grupę docelową zadania stanowią uczniowie i uczennice szkół ponadpodstawowych.
Koncepcja merytoryczna.
Program składa się z ośmiu modułów tematycznych:
1. Różnice osobowe jako czynnik pozytywny do tworzenia relacji interpersonalnych.
2. Umiejętności psychospołeczne – kształtowanie umiejętności regulacji emocji.
3. Rozwój psychoseksualny.
4. Być razem – kiedy i z kim?
Moduł 4 poszerzony o tematy:
1) Poczucie własnej wartości – w budowaniu zdrowych relacji – przyjacielskich,
seksualnych, rodzinnych i społecznych.
2) Świadome budowanie relacji podstawą tworzenia rodziny – odróżnienie
prawidłowych zachowań od przemocowych w relacjach.
5. Funkcje kobiecego układu rozrodczego oraz przebieg cyklu menstruacyjnego.
6. Funkcje męskiego układu rozrodczego.
7. Współczesne zagrożenia i choroby.
8. Rodzicielstwo jako świadomy wybór.
Moduł 8 poszerzony o tematy:
1) Niepłodność – profilaktyka i wsparcie medyczne, czynniki wpływające na
płodność człowieka – sposoby dbania o nią, zjawisko niepłodności i jej możliwych
przyczyn, w tym związanych z niezdrowym stylem życia, skutki
i formy leczenia niepłodności, metody rozrodu wspomaganego.
2) Przygotowanie do macierzyństwa: opieka w ciąży i po narodzinach – przebieg
ciąży, przebieg porodu fizjologicznego i instrumentalnego, cesarskie cięcie,
karmienie piersią, połóg, opieka nad noworodkiem; wsparcie edukacyjne
i psychiczne dla osób oczekujących na dziecko, rola szkół rodzenia, standardy
opieki okołoporodowej.
3) Skuteczność, działanie i wpływ na zdrowie różnych metod antykoncepcyjnych
oraz ekologicznych metod rozpoznawania płodności – metody antykoncepcji,
mechanizm ich działania i kryteria wyboru odpowiedniej metody.
Struktura kaskadowa realizacji programu.
Powołano trenerów wojewódzkich, którzy zostali przeszkoleni przez ekspertów
w dziedzinie psychologii i medycyny, poznali konstrukcję oraz metodykę programu.
Następnie trenerzy\trenerki poprowadzą szkolenia dla nauczycieli/nauczycielki szkół
ponadpodstawowych, w roku 2024 dla 700 nauczycieli, w roku 2025 dla 1300 nauczyciel,
w roku 2026 dla 1300 nauczycieli. Łącznie w całej Polsce szkoleniem ma zostać objęta
grupa 3300 nauczycieli.
Przeszkoleni nauczyciele\nauczycielki zrealizują program z uczniami\uczennicami szkół
ponadpodstawowych. Program ma postać 8 zajęć warsztatowych realizowanych
w dowolnym czasie pracy szkoły. Zajęcia prowadzić mogą nauczyciele wychowawcy,
nauczyciele biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, pedagodzy
szkolni lub inni nauczyciele zainteresowani tematyką zdrowia psychicznego
i prokreacyjnego.
Szczegóły szkolenia:
Formuła szkolenia: blended learning (20 godzin dydaktycznych na platformie
samokształceniowej, 4 godziny dydaktyczne stacjonarne, 2 godziny dydaktyczne
online w czasie rzeczywistym).
Materiały dydaktyczne: dostępne na platformie Link do materiałów.
Rejestracja: szczegółowe informacje na temat szkolenia oraz formularz
zgłoszeniowy pod adresem: Link do formularza.
Korzyści dla nauczycieli:
Zdobycie certyfikatu zatwierdzonego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji
w Warszawie.
Rozwój umiejętności pedagogicznych.
Dostęp do wysokiej jakości materiałów dydaktycznych.
Przygotowanie do pracy z młodzieżą w kluczowych obszarach wychowawczych.
Wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela.
Więcej informacji na stronie internetowej: LINK DO STRONY WYDARZENIA