28 stycznia odbyło się webinarium „Edukacja szkolna wobec wyzwań transformacji technologicznej”, organizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. Zadanie zostało zlecone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w związku z przewodnictwem Polski w Grupie Wyszehradzkiej od 1 lipca 2024 roku do 30 czerwca 2025 roku.
W webinarium wzięli udział eksperci, edukatorzy i nauczyciele z państw Grupy Wyszehradzkiej, Bałkanów Zachodnich, Ukrainy i Polski. Powitały ich wicedyrektor Małgorzata Szeja i kierownik Wydziału Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej Elżbieta Witkowska.
Ekspertki z Polski – dr Beata Jędryka i mgr Izabela Krzak-Borkowska – omówiły tematy:
- Podnoszenie kompetencji technologicznych nauczycieli – od pracy podstawowej po rozwiązania systemowe;
- Sztuczna inteligencja z punktu widzenia nauczyciela – czy na pewno jest się czego bać?
Dr Michal Rybár, dyrektor Departamentu Transformacji Cyfrowej Ministerstwa Edukacji, Badań, Rozwoju i Młodzieży Republiki Słowackiej, przedstawił dobre praktyki w kształtowaniu kompetencji i przyszłości edukacji. Tematykę priorytetów w kontekście transformacji cyfrowej omówił Martin Úlovec, komisarz ds. cyfryzacji i edukacji cyfrowej w Ministerstwie Edukacji, Młodzieży i Sportu Czech, przewodniczący Narodowej Koalicji na rzecz umiejętności cyfrowych i miejsc pracy
Po prelekcjach ekspertów odbył się panel dyskusyjny na temat wykorzystania technologii cyfrowych w praktyce szkolnej. W panelu wraz z ekspertami z Polski, Czech i Słowacji wzięli udział uczestnicy webinarium.