Wielka zmiana w polskich podstawówkach od 2026. Koniec z 45 minutami lekcji

tulodz.pl 3 tygodni temu
Zdjęcie: Polska szkoła zmienia zasady. Od września 2026 Koniec z 45 minutami lekcji | foto Pixabay


Resort edukacji zdecydował, iż przyroda wróci do planu lekcji po kilkuletniej przerwie, ale w formie, która całkowicie zrywa z dotychczasowym schematem. Trzy godziny lekcyjne w tygodniu będą realizowane w postaci bloków – choćby trzygodzinnych – co ma pozwolić na prowadzenie obserwacji, eksperymentów i wyjść w teren. Ostateczna decyzja o podziale czasu będzie należała do nauczycieli.


Skąd pomysł na taką reformę?

Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer tłumaczyła w Polskim Radiu, iż priorytetem jest „by uczniowie mieli czas na obserwacje, eksperymenty, a także współpracę w grupach”. Ministerstwo chce odciążyć nauczycieli z presji czasu i umożliwić im pracę zgodną z naturalnym rytmem badań naukowych. W praktyce oznacza to większą elastyczność i możliwość pracy projektowej na lekcjach.

„Reforma26. Kompas Jutra” wprowadza również tzw. tydzień projektowy. W tym czasie lekcje przyrody będą realizowane w formie dużych przedsięwzięć edukacyjnych. Uczniowie przygotują prezentacje, doświadczenia i makiety, które później zaprezentują innym. Projekty będą mogły być realizowane wspólnie przez uczniów z różnych klas i roczników.


Wzór z zagranicy

Ministerstwo nie kryje, iż inspiracją były rozwiązania z Walii, Irlandii i Australii. W tamtejszych szkołach nauka przyrody opiera się na pracy w terenie i badaniach praktycznych. – Taki system może być dla uczniów ogromną szansą na realne „dotknięcie” nauki, a nie tylko uczenie się jej z podręcznika – mówi pani Anna, nauczycielka chemii z Warszawy. – Wydłużony czas lekcji pozwoli spokojnie przeprowadzić doświadczenia od początku do końca i omówić wyniki, co w tradycyjnym 45-minutowym schemacie bywa niemożliwe – dodaje.

Zmiany budzą jednak sprzeciw części środowiska nauczycielskiego. Związek Nauczycielstwa Polskiego ostrzega, iż łączenie biologii, chemii, geografii i elementów fizyki w jeden przedmiot może prowadzić do redukcji etatów, zwłaszcza w małych szkołach. ZNP zwraca uwagę także na niedobory sprzętu – w wielu szkołach po pandemii zlikwidowano pracownie chemiczne, co utrudni prowadzenie zajęć w nowej formule.


MEN: reforma jest przygotowana

Resort odpowiada, iż reforma została opracowana z myślą o długofalowych efektach, a jej wdrożenie nie będzie zależało od zmian kadrowych. Stworzono już stronę reforma26.men.gov.pl, na której dostępne są materiały, harmonogram wdrożenia i przykłady scenariuszy lekcji.

Według MEN reforma przyrody może stać się początkiem szerszych zmian w systemie edukacji, jeżeli efekty będą pozytywne.

Od 1 września 2026 roku uczniowie nie będą już zerkać na zegar w oczekiwaniu na dzwonek po 45 minutach. W zamian spędzą więcej czasu w praktycznych działaniach, projektach i badaniach. To, czy zmiana okaże się sukcesem, zależy zarówno od przygotowania szkół, jak i otwartości nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału