Wiemy, czego będą uczyć na nowym kontrowersyjnym przedmiocie. Rodzice mówią o demoralizacji

mamadu.pl 1 miesiąc temu
Od roku szkolnego 2025/2026 edukacja zdrowotna zastąpi wychowanie do życia w rodzinie. Nowy przedmiot obejmie m.in. zagadnienia zdrowia fizycznego, psychicznego i seksualnego, co budzi kontrowersje wśród części rodziców i środowisk religijnych. W sieci wreszcie pojawiła się lista tematów, jakie będą poruszane na lekcjach.


Czego będą uczyli na edukacji zdrowotnej?


Edukacja zdrowotna to przedmiot, który ma wejść do programu nauczania od roku szkolnego 2025/2026. Zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie, które też budziło sporo kontrowersji. Przedmiot nie był obowiązkowy, wiec rodzice wypisywali uczniów z niego, twierdząc, iż treści, których się dzieci i młodzież uczą, seksualizują i są bardzo upolitycznione. Teraz na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia ministra edukacji, w którym są wytyczne dotyczące sposobu nauczania nowego przedmiotu i treści, które uczniowie będą na nim przyswajać.

Warto wspomnieć, iż przedmiot budzi emocje, bo o nim również rodzice i m.in. środowiska kościelne mówią, iż będzie związany z przekonaniami obecnej władzy. W praktyce Kościół jest zdania, iż to oznacza propagowanie treści demoralizujących dzieci, związanych z LGBT+, niemoralnością czy problemami z tożsamością płciową.

W rozporządzeniu jest mowa o zakresie treści dotyczącym życia seksualnego człowieka, o świadomym i odpowiedzialnym rodzicielstwie (także o antykoncepcji), o wartościach takich jak rodzina, życie w fazie prenatalnej i metody prokreacji. Takie rozporządzenie musiało pojawić się na drodze legislacyjnej, bo postanowiono już o tym, iż WDŻ zniknie ze szkół przed wrześniem 2025 i zostanie zastąpione edukacją zdrowotną.

Potrzebne były więc konkretne wytyczne, jak nowy przedmiot ma wyglądać. Przedmiot również nie będzie obowiązkowy, nie będzie na nim oceny, a brak obecności na nim nie będzie miał wpływu na to, czy uczeń zda do następnej klasy.

Zajęcia w podstawówce i szkołach średnich


"Edukacja zdrowotna swoim zakresem oprócz dotychczasowych treści z zakresu przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie skupiających się na treściach związanych z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka, prokreacją oraz problemami związanymi z okresem dojrzewania rozbudowano o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym, Internetem i profilaktyką uzależnień" – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Lekcje edukacji zdrowotnej mają się odbywać w szkole podstawowej w klasach IV-VIII przez 1 godzinę lekcyjną tygodniowo, a w szkołach średnich przez 3 lata liceum lub 2 lata technikum również przez 1 godzinę lekcyjną tygodniowo. Przed rozpoczęciem zajęć ma się odbyć jedno spotkanie z pełnoletnimi uczniami oraz rodzicami uczniów niepełnoletnich. Spotkanie informacyjne ma poprowadzić dyrektor szkoły, by opowiedzieć, na czym przedmiot polega i dopiero po takim spotkaniu można będzie zrezygnować z uczestniczenia w nim przez złożenie wniosku do władz placówki.

W rozporządzeniu napisano również, iż na zajęciach, na których będzie tematyka zdrowia psychicznego, seksualności, dojrzewania, uczniowie będą podzieleni na mniejsze grupy. Lekcje mogą być organizowane międzyklasowo i międzyoddziałowo, ale w liczbie uczniów do maksymalnie 24 osób. Wśród tematów, które zawarto w rozporządzeniu o przedmiocie, są też:

rola rodziny i wsparcie jej w wychowywaniu,

wspieranie uczniów w rozwoju i dojrzewaniu w sferze emocjonalnej, fizycznej, duchowej i społecznej,

profilaktyka w kryzysach psychicznych, uzależnieniach zaburzeniach emocjonalno-psychicznych


budowanie atmosfery życzliwości, szacunku, poszanowania różnorodności i obronie własnych wartości


profilaktyka zdrowotna w obszarze chorób cywilizacyjnych, zdrowego żywienia itp.

kształtowanie postaw prorodzinnych i prospołecznych.


Źródło: samorzad.pap.pl, legislacja.rcl.gov.pl


Idź do oryginalnego materiału