Czego będą uczyli na edukacji zdrowotnej?
Edukacja zdrowotna to przedmiot, który ma wejść do programu nauczania od roku szkolnego 2025/2026. Zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie, które też budziło sporo kontrowersji. Przedmiot nie był obowiązkowy, wiec rodzice wypisywali uczniów z niego, twierdząc, iż treści, których się dzieci i młodzież uczą, seksualizują i są bardzo upolitycznione. Teraz na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia ministra edukacji, w którym są wytyczne dotyczące sposobu nauczania nowego przedmiotu i treści, które uczniowie będą na nim przyswajać.
Warto wspomnieć, iż przedmiot budzi emocje, bo o nim również rodzice i m.in. środowiska kościelne mówią, iż będzie związany z przekonaniami obecnej władzy. W praktyce Kościół jest zdania, iż to oznacza propagowanie treści demoralizujących dzieci, związanych z LGBT+, niemoralnością czy problemami z tożsamością płciową.
W rozporządzeniu jest mowa o zakresie treści dotyczącym życia seksualnego człowieka, o świadomym i odpowiedzialnym rodzicielstwie (także o antykoncepcji), o wartościach takich jak rodzina, życie w fazie prenatalnej i metody prokreacji. Takie rozporządzenie musiało pojawić się na drodze legislacyjnej, bo postanowiono już o tym, iż WDŻ zniknie ze szkół przed wrześniem 2025 i zostanie zastąpione edukacją zdrowotną.
Potrzebne były więc konkretne wytyczne, jak nowy przedmiot ma wyglądać. Przedmiot również nie będzie obowiązkowy, nie będzie na nim oceny, a brak obecności na nim nie będzie miał wpływu na to, czy uczeń zda do następnej klasy.
Zajęcia w podstawówce i szkołach średnich
"Edukacja zdrowotna swoim zakresem oprócz dotychczasowych treści z zakresu przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie skupiających się na treściach związanych z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka, prokreacją oraz problemami związanymi z okresem dojrzewania rozbudowano o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym, Internetem i profilaktyką uzależnień" – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Lekcje edukacji zdrowotnej mają się odbywać w szkole podstawowej w klasach IV-VIII przez 1 godzinę lekcyjną tygodniowo, a w szkołach średnich przez 3 lata liceum lub 2 lata technikum również przez 1 godzinę lekcyjną tygodniowo. Przed rozpoczęciem zajęć ma się odbyć jedno spotkanie z pełnoletnimi uczniami oraz rodzicami uczniów niepełnoletnich. Spotkanie informacyjne ma poprowadzić dyrektor szkoły, by opowiedzieć, na czym przedmiot polega i dopiero po takim spotkaniu można będzie zrezygnować z uczestniczenia w nim przez złożenie wniosku do władz placówki.
W rozporządzeniu napisano również, iż na zajęciach, na których będzie tematyka zdrowia psychicznego, seksualności, dojrzewania, uczniowie będą podzieleni na mniejsze grupy. Lekcje mogą być organizowane międzyklasowo i międzyoddziałowo, ale w liczbie uczniów do maksymalnie 24 osób. Wśród tematów, które zawarto w rozporządzeniu o przedmiocie, są też:
rola rodziny i wsparcie jej w wychowywaniu,
wspieranie uczniów w rozwoju i dojrzewaniu w sferze emocjonalnej, fizycznej, duchowej i społecznej,
profilaktyka w kryzysach psychicznych, uzależnieniach zaburzeniach emocjonalno-psychicznych
budowanie atmosfery życzliwości, szacunku, poszanowania różnorodności i obronie własnych wartości
profilaktyka zdrowotna w obszarze chorób cywilizacyjnych, zdrowego żywienia itp.
kształtowanie postaw prorodzinnych i prospołecznych.