Trzy wieże Sky Trust powstające w rejonie Kieleckiego Centrum Biznesu, tuż przy skrzyżowaniu al. Solidarności i ul. Świętokrzyskiej coraz śmielej pną się do góry. Inwestycja deweloperska jest jednym z największych tego typu przedsięwzięć w Kielcach. Tymczasem plany budowy nowego dojazdu do pobliskiego kampusu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach to przez cały czas odległa przyszłość.
Przedsięwzięcie, w ramach którego budowane są trzy 17-kondygnacyjne budynki, każdy z dwupoziomowym parkingiem podziemnym, bez wątpienia może przyczynić się do wzrostu natężenia ruchu w tej części miasta. Sytuację mogłaby poprawić planowana od wielu lat budowa drogi dojazdowej do pobliskiego kampusu UJK. Łukasz Syska, zastępca prezydenta Kielc w rozmowie z Radiem Kielce informuje, iż w tej chwili realizowane są rozmowy z właścicielami gruntów, przez które mogłaby przebiegać nowa trasa. Na razie wiążące decyzje jeszcze nie zapadły. W listopadzie mają pojawić się pierwsze propozycje rozwiązania tej kwestii.
– Chciałbym usłyszeć jakie potrzeby mają wszystkie ze stron, a następnie wspólnie wypracować rozwiązanie. Pewnie na bazie koncepcji, które pojawiały się w ostatnich latach. prawdopodobnie byłaby to jakaś forma skrzyżowania w ciągu al. Solidarności, a ul. Konopnickiej i wydłużoną ul. Uniwersytecką – mówi.
Jak informowaliśmy, w 2022 roku prowadzono konsultacje społeczne, na podstawie których opracowano wstępną koncepcję drogi. W ramach tych konsultacji zakładano dwa warianty skrzyżowania z al. Solidarności – rondo oraz skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Wygrała druga opcja. Realizacja inwestycji jest utrudniona z uwagi na fakt, iż teren w tej części miasta ma złożoną strukturę własnościową.
Wiceprezydent dodaje, iż realizacja inwestycji drogowej ma przebiegać równolegle do prywatnych przedsięwzięć, w tym i budowy wieżowców Sky Trust oraz planowanych inwestycji przez UJK.
– Tu nie chodzi tylko o włączenie drogi w al. Solidarności, ale zaprojektowanie układu drogowego dla całego obszaru. Możliwe, iż wypracujemy też inne rozwiązania typu włączenie w węzeł przy ul. bp Jaworskiego lub dodatkowe przerzucenie drogi nad albo pod trasą ekspresową S74. Wszystkie strony zainteresowane zagospodarowaniem tego obszaru, muszą wspólnie zaplanować układ komunikacyjny – podkreśla.
Łuksza Syska przypomina, iż w planach należy uwzględnić także prywatne nieruchomości przy ul. Świerczyńskiej, gdzie powstaje zabudowa jednorodzinna, oraz przy ul. Ciekockiej, gdzie planowana jest zabudowa szeregowa.
– Musimy zastanowić się jak układ drogowy ma wyglądać. Dopiero później rozważymy, czy będzie to wymagało wywłaszczeń czy nie – stwierdza.
– Celem tych rozmów jest nie tylko zaspokojenie potrzeb prywatnych inwestorów, ale też miasta oraz uniwersytetu w zakresie animacji życia studenckiego. Nie ulega wątpliwości, iż kampus, który jest odcięty od miasta po zakończeniu zajęć „umiera”. Lepsze skomunikowanie, a także powstanie nowych inwestycji usługowo-mieszkaniowych w tym miejscu będzie z korzyścią dla samego uniwersytetu i studentów – dodaje wiceprezydent.
Tymczasem Karol Cieśla, Projekt Manager inwencji Sky Trust w firmie Trust Investment odpowiedzialnej za budowę inwestycji wielomieszkaniowej wyjaśnia, iż pierwszy z budynków jest praktycznie ukończony. W obiekcie powstały 124 lokale mieszkalne o powierzchni od 34 do 80 m/kw. Dodatkowo w podziemnym garażu zlokalizowano 251 miejsc postojowych. Przypomnijmy, iż roboty budowlane rozpoczęły się w kwietniu 2023 roku.
– W tej chwili zakończyliśmy prace murarskie na ostatnim piętrze. w tej chwili rozprowadzane są instalacje elektryczne na piętrze 14. Podobne prace związane z instalacją wodną, kanalizacją i mechaniczną klimatyzacją są prowadzone równolegle na piętrze 14 i 16. Zakończyliśmy też montaż okien PCV. Natomiast wciąż na zamontowanie oczekują ostatnie i największe 4 metrowe fasady na samej górze budynku. W ciągu miesiąca chcemy rozpocząć prace wykończeniowe w częściach wspólnych oraz te związane z zagospodarowaniem terenu i ulicami dojazdowymi do obiektu – tłumaczy.
W ostatnim czasie rozpoczęto prace przy budowie drugiej wieży, w której docelowo ma powstać 111 mieszkań o powierzchni od 25 do 116 m/kw., 86 lokali inwestycyjnych, a także 26 lokali usługowych. Pod budynkiem przewidziano dwupoziomową halę garażową z 258 miejscami parkingowymi
– Usunęliśmy kolizje istniejących sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej oraz wodociągowej z naszym zabezpieczeniem wykopu. Aktualnie prace ziemne prowadzone są przez specjalistyczną firmę, W ciągu miesiąca wykonaliśmy około 20 proc. całego wykopu – wyjaśnia.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Trust Investment planowany termin oddania całej inwestycji to czwarty kwartał 2026 roku.