W maju studenci pedagogiki II i III roku odbyli edukacyjne wizyty studyjne w Ośrodkach Kuratorskich przy Sądzie Rejonowym w Zamościu.
W ramach zajęć „Profilaktyka społeczna i resocjalizacja” pod opieką mgr Karoliny Tetych studenci II roku pedagogiki odwiedzili Ośrodek Kuratorski nr 2. Podczas wizyty kierownik ośrodka, Violetta Czuchaj, z pełnym zaangażowaniem zapoznała studentów ze strukturą pracy kuratorów sądowych, zadaniami i sposobami funkcjonowania ośrodka oraz metodami resocjalizacji stosowanymi wobec nieletnich. Przedstawiła obowiązki kuratora, zasady współpracy z rodziną oraz z instytucjami wspierającymi proces wychowawczy. Spotkania z pracownikami ośrodków były cenną okazją do zadawania pytań, wymiany doświadczeń oraz poznania realiów pracy z młodzieżą w środowisku otwartym. Wiedza przekazana przez kuratorów oraz możliwość obserwacji ich codziennych obowiązków pozwoliły studentom lepiej zrozumieć znaczenie i wyzwania stojące przed instytucjami wspierającymi młodzież zagrożoną wykluczeniem społecznym. Zdobyte informacje z pewnością stanowią cenny materiał dydaktyczny, ale również inspirację do refleksji nad przyszłą drogą zawodową.
W ramach zajęć „Metodyka pracy resocjalizacyjnej” studentki III roku pedagogiki spędziły owocny czas w Ośrodku Kuratorskim Nr 1 w Zamościu pod opieką dr Justyny Mazurek, asystenta w Instytucie Pedagogiki Akademii Zamojskiej oraz mec. mgr Marcina Chałupki, pracownika w Instytucie Pedagogiki Akademii Zamojskiej. W trakcie wizyty kierownik ośrodka Agnieszka Malinowska przybliżyła studentom charakterystykę ośrodka w szczególności opowiadając o zasadach, metodach pracy z wychowankami, działaniach podejmowanych wobec nieletniego. Studentki wzięły również udział w zajęciach prowadzonych przez psychologa podczas, których nie tylko wcieliły się w rolę obserwatorów, ale także miały możliwość czynnego udziału w zajęciach.
Całość wizyt i ich wielką wartość najtrafniej opisują słowa studentów:
– Wizyta w Ośrodku Kuratorskim była dla mnie niezwykle inspirującym i pouczającym doświadczeniem. Pozwoliła mi lepiej zrozumieć specyfikę pracy kuratora sądowego oraz praktyczne aspekty realizowania oddziaływań resocjalizacyjnych w warunkach otwartych. Jestem przekonana, iż zdobyta wiedza i obserwacje będą miały realne znaczenie w moim dalszym rozwoju zawodowym – podkreśliła Aleksandra Rugge, studentka III roku pedagogiki.
– Wizyta w Ośrodku Kuratorskim była dla nas bardzo wartościowa jako przyszłych pedagogów. Umożliwiła nam zapoznanie się z praktycznym wymiarem pracy resocjalizacyjnej i wychowawczej. Szczególnie inspirujące były metody pracy z młodzieżą oraz otwartość personelu placówki. Miałyśmy okazję zaobserwować, jak ważne jest indywidualne podejście do wychowanków, kooperacja interdyscyplinarna oraz znaczenie aktywnego zaangażowania emocjonalnego i kreatywności w pracy z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym – mówiła Justyna Winiarczyk, studentka III roku pedagogiki.
– Wizyta w Ośrodku Kuratorskim była dla mnie bardzo poruszającym i inspirującym doświadczeniem. Mieliśmy okazję nie tylko zobaczyć, jak wygląda ta placówka „od środka”, ale też poczuć atmosferę miejsca, w którym naprawdę toczy się codzienna, cicha praca wychowawcza. Szczególnie zapadło mi w pamięć spotkanie z Panią Kierownik, która okazała się niezwykle ciepłą, otwartą i życzliwą osobą. Sposób, w jaki mówiła o swoich wychowankach – z troską, zaangażowaniem i autentyczną pasją – pokazał nam, iż jest to osoba, która wykonuje swoją pracę z prawdziwego powołania. Uświadomiłam sobie, iż resocjalizacja to nie tylko przepisy i działania formalne, ale przede wszystkim relacja, empatia i konsekwentna obecność dorosłego, który daje młodzieży szansę i stawia granice. Ta wizyta utwierdziła mnie w przekonaniu, iż kierunek, który wybrałam, ma głęboki sens. Być może w przyszłości sama będę mogła pomagać młodym ludziom odnaleźć adekwatną drogę – tak jak robią to dziś pracownicy ośrodków kuratorskich – mówiła Gabriela Kyc, studentka pedagogiki II roku.






