– Chcemy, żeby centrum, które służy mieszkańcom, turystom, przedsiębiorcom, wszystkim tym, którzy żyją, użytkują, było bezpieczne, niezakorkowane, niezanieczyszczone – mówi Jakub Mazur, Wiceprezydent Miasta Wrocław.
W wyniku tej współpracy na poziomie -1 parkingu Narodowego Forum Muzyki powstaje pierwszy w Polsce mikrohub przeładunkowy. To innowacyjne rozwiązanie ma sprawić, iż liczba dużych samochodów dostawczych na ulicach Starego Miasta znacząco się zmniejszy, między innymi poprzez przeładowanie towarów z samochodów dostawczych na mniejsze pojazdy typu rowery cargo lub elektryczne.
– My tutaj mierzyliśmy. Mieliśmy ankiety, mieliśmy badania przedsiębiorców, mieszkańców, wszystkich użytkowników. Wiemy, iż punkt jest idealnie dobrany. Wiemy, iż potrzeba istnieje już od kilku lat i wiemy, iż to jest ten moment – mówi Jakub Mazur, Wiceprezydent Miasta Wrocław.
Na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu podczas wspólnej konferencji partnerów projektu oficjalnie zaprezentowano pomysł powstania mikrohubu przeładunkowego oraz podpisano porozumienie w ramach „Partnerstwa na rzecz jakości obsługi towarowej w historycznym centrum Wrocławia”.
– Wyobraźmy sobie więc, iż samochody dostawcze każdego ranka i w ciągu dnia zjeżdżają na poziom -1 do wydzielonej przestrzeni, gdzie każdy z operatorów ma swój, można powiedzieć, box. Tam przy współpracy z kurierami rowerowymi czy całym sztabem dowozu, ale już tymi ekologicznymi środkami transportu, przeładowują się z większych samochodów i wyjeżdżają na Stare Miasto właśnie rowerami cargo bądź innymi pojazdami, które są zeroemisyjne, aby dostarczyć towary – mówi Monika Kozłowska-Święconek, Dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności.
– Uważam, iż to jest rzeczywiście autentycznie przyszłościowy i innowacyjny projekt, a my jako uczelnia jesteśmy takimi innowacjami z wielu powodów zainteresowani. Jesteśmy uczelnią biznesu, liderem zmian, tak siebie pozycjonujemy i chcielibyśmy zmieniać. Chcemy w te zmiany się włączać. Bardzo się cieszę, iż taki innowacyjny projekt udaje nam się wspólnie z naszymi partnerami uruchamiać – mówi prof. Andrzej Kaleta, Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
W Polsce każdego roku dostarczanych jest kilkadziesiąt milionów paczek, a większość tego ruchu przypada na centra największych miast. Nic dziwnego, iż niezliczone furgonetki kurierów stojące w korkach to widok codzienny.
– Chciałabym Państwu zwrócić uwagę na problem, z jakim się borykamy, bo ponad 60% dostaw do ścisłego centrum miasta jest realizowanych poza oknami czasowymi. Czyli poza wyznaczonymi godzinami, w których te dostawy powinny zostać dostarczone. Myślę, iż to jest odpowiedź, z jednej strony na potrzeby przedsiębiorstw kurierskich, na ich możliwości i na to, żeby poprawić naszą jakość życia – mówi prof. Maja Kiba-Janiak, Koordynatorka Partnerstwa.
Trudno spodziewać się, iż mikrohuby i dostawy rowerami cargo pojawią się i upowszechnią z dnia na dzień. Jednak rosnąca skala dostaw i potrzeba odblokowania ulic, chodników i ścieżek rowerowych sprawiają, iż takie rozwiązania są nieuniknione.
– Lubimy tutaj postrzegać to w kategoriach nie dużych inwestycji nakładów, ale zwrotów z inwestycji. Proszę zauważyć, iż samo uwolnienie przestrzeni parkingowej i przyspieszenie procesów logistycznych, które sprzyjają przedsiębiorcom, tworzą wygodę, ale tym samym korzyść ekonomiczną. Jestem przekonany, iż to będzie wielki sukces i iż będziemy poszukiwali kolejnych tego typu rozwiązań nie tylko w centrum Wrocławia – mówi Jakub Mazur, Wiceprezydent Miasta Wrocław.
– Wiem, iż są takie przedsiębiorstwa, które chciałyby już we wrześniu ruszyć. Być może ten wrzesień jest za wcześnie, ale myślę, iż na jesień już na pewno pierwszy rower wyjedzie z tego mikrohubu – mówi prof. Maja Kiba-Janiak, Koordynatorka Partnerstwa.