Wrocław w gronie 30 najbardziej przyjaznych rowerom miast na świecie

ukiel.info 2 tygodni temu

Wrocław stał się pierwszym miastem w Polsce, które znalazło się w pierwszej trzydziestce na świecie pod względem przyjazności dla rowerów według indeksu Copenhagenize, który śledzi polityki mające na celu uczynienie jazdy rowerem bezpieczniejszym, wygodniejszym i powszechniejszym.

„Wrocław znalazł się w rankingach roku 2025 dzięki latom budowania sieci, które w tej chwili procentują w postaci bezpieczniejszych i bardziej dostępnych tras” – piszą autorzy indeksu. „Miasto przykłada szczególną wagę do komunikacji, edukacji i wsparcia dla rowerzystów”.

Copenhagenize zauważa, iż ​​trzeci co do wielkości Wrocław w Polsce zainspirował się Holandią, tworząc 428 kilometrów tras rowerowych, łączących parki, uniwersytety i centra biznesowe.

Wyświetl dziesięć postów na Instagramie

Post udostępniony przez Copenhagenize (@copenhagenizers)

W tym roku na czele rankingu znalazł się Utrecht w Holandii, a za nim plasowała się stolica Danii Kopenhaga i Gandawa w Belgii. Wrocław plasuje się wyżej niż jakiekolwiek miasto w Wielkiej Brytanii (z Londynem i Manchesterem na odpowiednio 33. i 34. miejscu) czy w USA (z Portland na 35. i Minneapolis na 44.).

Pozostałe polskie miasta, które znalazły się w pierwszej setce na świecie, to Poznań (53.), Warszawa (62.), Gdańsk (63.) i Łódź (68.). Można uwzględnić maksymalnie pięć miast z każdego kraju, przy czym Kraków, drugie co do wielkości miasto w Polsce, zostało ocenione przez Copenhagenize, ale nie zostało uwzględnione.

Indeks opiera się na 13 wskaźnikach pogrupowanych w trzy filary: bezpieczna i połączona infrastruktura; wykorzystanie i zasięg; oraz polityka i wsparcie. Obejmują one projekt fizyczny i bezpieczeństwo, skalę codziennego korzystania z roweru oraz długoterminowe wsparcie polityczne i kulturalne.

Indeks ma na celu nie tylko ocenę wyników, ale także pomoc miastom w określeniu, jak przyspieszyć przejście na rower.

Kliknij tutaj, aby pomóc nam w dalszym dostarczaniu wiadomości wolnych od zapór płatniczych i reklam

Tłumacząc pozytywną ocenę Wrocławia, autorzy jako oznakę poprawy wskazali na najnowsze projekty, obejmujące szersze tory w korytarzach tramwajowych. Zauważyli także, iż miasto postawiło na logistykę miejską i edukację.

Wskazali na Mikrohub Wrocław, pierwszy w Polsce węzeł logistyki rowerowej, który został otwarty w czerwcu 2025 roku na dawnym parkingu podziemnym i umożliwia dostawy rowerów typu cargo, w związku z zakazem dostaw zmotoryzowanych z centrum po godzinie 10:00.

Aby osiągnąć dalsze korzyści, autorzy indeksu zalecają, aby miasto lepiej oddzielało rowerzystów od ruchu, inwestowało w bezpieczniejsze skrzyżowania i zapewniało parkingi dla rowerów w kluczowych lokalizacjach.

Zauważają także, iż wiele tras pozostaje wąskich lub niezabezpieczonych, co przyczynia się do spadku udziału codziennych przejazdów rowerem do 5% z 6,3% w 2019 r.

W ramach łódzkiego systemu rowerów publicznych dostępnych jest w tej chwili zaledwie 13 z 1500 rowerów, a władze obwiniają o „bezprecedensowy” poziom kradzieży i wandalizmu https://t.co/sOFoMZuslX

Poznań natomiast z euforią przyjął swoje miejsce w rankingu, a miejski zarząd dróg miejskich zauważył, iż jazda na rowerze stanowi w tej chwili około 10% codziennych przejazdów po mieście.

Podkreślono, iż miasto pracuje nad poprawą spójności sieci, w tym nad nowymi trasami usprawniającymi połączenia przez Wartę oraz pomiędzy południowymi dzielnicami a centrum.

Według danych GUS, długość tras rowerowych w Polsce znacząco wzrosła w ostatnich latach, z niecałych 6 tys. km w 2011 r. do 23 tys. km w 2024 r.

Źródło zdjęcia głównego: Wrocław.pl

Idź do oryginalnego materiału