Naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii postanowili zbadać motywację dzieci do nauki. Na warsztat wzięli jeden ze szkolnych przedmiotów – matematykę. Eksperci odkryli, iż pociechy doskonale radzą sobie z liczeniem i myśleniem przestrzennym. Nauka sprawia im ogromną przyjemność, a choćby stanowi pasję. Wszystko zmienia się wtedy, gdy dzieci idą do szkoły. Zainteresowanie matematyką spada i stopniowo zanika w ciągu kolejnych lat.
Tracimy małych pasjonatów
W przeprowadzonym eksperymencie wzięło udział 300 dzieci. Naukowcy dostrzegli w badaniu dziwne zjawisko. Po rozpoczęciu nauki w szkole dzieci są w stanie osiągać bardzo dobre wyniki w matematyce, ale jednocześnie ich poziom zainteresowania tym przedmiotem spada. To błędne koło, które w efekcie prowadzi do całkowitego zaniku pasji związanej z naukami ścisłymi.
Dlaczego uczniowie tracą motywację? W dużej mierze z tego powodu, iż przestają rozumieć matematykę. W przedszkolu uczyli się jej dzięki kreatywnych zabaw, natomiast w szkole czekają na nich niezrozumiałe wykresy, a także skomplikowane równania. Zdaniem prof. Niemivirta "dzieci są bardziej zainteresowane tematami, w których czują się mocne" – czytamy na portalu RMF FM.
Eksperci uważają, iż zmiany w postrzeganiu własnych kompetencji przez dzieci oraz rosnący poziom trudności materiału i nadmierne skupianie się na wynikach mogą przyczyniać się do spadku zainteresowania matematyką. Ważne jest zatem to, aby przekazywać wiedzę w sposób zrozumiały i nie faworyzować uczniów. Pamiętajmy, iż frustracja sprawia, iż przestajemy wierzyć w siebie i zaczynamy popełniać błędy.
Jak nie zrujnować motywacji?
Zamiast niszczyć potencjał uczniów, warto zachęcić ich do nauki. Dobrym sposobem może być pokazanie, jak matematyka używana jest w życiu codziennym, np. podczas gotowania, robienia zakupów czy budowania świata Minecraft. Poza tym warto szukać przyjemności, jaka płynie z rozwiązywania problemów matematycznych – rozwiązujmy zagadki matematyczne i ćwiczenia dopasowane wieku. Wykorzystujmy też młodzieżowe pasje. jeżeli dziecko interesuje się sportem, można użyć statystyk sportowych do nauki.
Stosując kreatywne metody nauki, możemy przeciwdziałać negatywnym trendom i zachęcić przyszłe pokolenia, by uczyły się z większym entuzjazmem. o ile dziecko zacznie rozumieć, o co tak naprawdę chodzi w matematyce, otworzą się przed nim nowe zdolności, także te związane z fizyką czy astronomią. I nie zapominajmy, by chwalić uczniów za postępy w nauce. Nie tylko doceniajmy wysiłki, ale też za nie nagradzajmy.