Wycieczki, wyjścia ze szkoły oraz edukacja terenowa. Jak jest, a jak mogłoby być? Stanowisko SOS dla Edukacji

sosdlaedukacji.pl 1 tydzień temu

Wycieczki szkolne stanowią nieodłączną część polskiego systemu edukacji – na stałe wrosły one w nasz oświatowy krajobraz, a w wielu placówkach wyjazdy w konkretne ważne miejsca stały się elementem wieloletniej szkolnej tradycji. Wycieczki szkolne zapewniają unikalne doświadczenie edukacyjne, którego nie zastąpią tradycyjne lekcje. To wyjątkowy sposób uczenia się, poznawania świata, rozwijania kompetencji społecznych i osobistych, a także okazja do prawdziwej integracji zespołu klasowego i nauczycieli. Jest to również jeden z niewielu momentów, kiedy uczniowie i uczennice mają okazję doświadczyć kontaktu z przyrodą, w tym na obszarach cennych przyrodniczo w ramach zajęć szkolnych.

Choć niemal wszyscy zgadzają się co do znaczenia wycieczek szkolnych dla procesu nauczania i wychowania, obowiązujące rozwiązania organizacyjno-prawne w tym obszarze nie są zadowalające. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki powiela – nie licząc niewielkich zmian – powiela rozwiązania prawne wprowadzone już w 2001 r. Prawodawstwo nie nadąża ani za wyzwaniami, jakie niesie rzeczywistość, ani za potrzebami dzieci, młodzieży i nauczycieli. Istnieje ryzyko, iż wycieczki i wyjścia w teren zaczną powoli znikać z polskich szkół – jeżeli nie całkowicie, to częściowo, np. poprzez ograniczanie ich programów, częstotliwości czy długości wyjazdów.

Po prawie 25 latach obowiązywania przepisów o szkolnych wycieczkach nadszedł czas na ich rewizję i uzupełnienie. Jako organizacje społeczne zrzeszone w sieci SOS dla Edukacji apelujemy o wypracowanie nowych rozwiązań dotyczących wycieczek szkolnych.

Widzimy trzy najważniejsze obszary, które stanowią bariery w organizowaniu wycieczek i edukacji terenowej:

  • bezpieczeństwo;
  • czas pracy i wynagrodzenie nauczycieli;
  • unikanie edukacji w terenie.

Obecnie brakuje jednolitych standardów bezpieczeństwa, które musi spełnić organizator wycieczki. Sprawia to, iż dla szkół i nauczycieli wyjazdy wiążą się z koniecznością przyjęcia nieraz daleko idących środków ostrożności. Wpływa to negatywnie na poczucie bezpieczeństwa kadry nauczycielskiej, rodzi dodatkowy stres, co oddziałuje także na uczennice i uczniów uczestniczących w wycieczce (usztywniony harmonogram wyjazdu, rezygnacja z niektórych punktów zwiedzania).

Praktyka pokazuje, iż nauczycielki i nauczyciele zaangażowani w organizację wycieczki, a w przypadku wycieczek kilkudniowych – także ci pełniący funkcję opiekunów wycieczek, pracują w wymiarze ponad 40 godzin tygodniowo. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy powinni zatem otrzymać wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych (co potwierdził Sąd Najwyższy w precedensowej uchwale z 26 lutego 2025 roku, sygn. III PZP 3/24). Tak się jednak nie dzieje, gdyż nie istnieją jasne zasady ewidencji czasu pracy nauczyciela w godzinach nadliczbowych.

Dodatkowo, w związku z ostatnią nowelizacją Karty Nauczyciela, finansowo poszkodowani mogą zostać również inni nauczyciele – ci, którzy z powodu nieobecności uczniów nie zrealizują przydzielonych im godzin ponadwymiarowych.

Wobec tego postulujemy:

  1. wypłacanie wynagrodzenia za wszystkie niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, jeżeli tylko nauczyciel jest gotowy do świadczenia pracy;
  2. nowelizację rozporządzenia ws. wycieczek szkolnych, uwzględnienie w nim zapisów ułatwiających edukację w terenie i dostosowanie go do aktualnych potrzeb szkół, nauczycieli i uczniów; w tym uwzględnienie działalności organizacji społecznych, które również zajmują się organizacją dla szkół wycieczek i zielonych szkół, zgodnie z § 1 pkt 2 obecnego rozporządzenia.
  3. uwzględnienie w nowych przepisach o wycieczkach ogólnych zasad bezpieczeństwa, z uwzględnieniem kwestii sprawowania opieki nad uczniami w porze nocnej oraz nad uczniami z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami, w tym zdrowotnymi;
  4. wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC dla kierowników i opiekunów i wycieczek, opłacanego przez pracodawcę;
  5. wprowadzenie dodatków funkcyjnych za zadania dodatkowe, w tym organizację wycieczek;
  6. naliczanie minimum 5 godzin nadliczbowych za każdy dzień wycieczki.

W opracowaniu Wycieczki szkolne. Jak jest, a jak mogłoby być? wskazaliśmy, iż szkolne wycieczki i edukacja terenowa mają wysokie walory edukacyjne i wychowawcze, integrują zespoły klasowe i są najważniejsze dla nauki samodzielności i odpowiedzialności, szczególnie dla młodszych dzieci. Stanowią także element realizacji zasady równych szans w edukacji, umożliwiając dostęp do kultury i wiedzy pozaszkolnej dzieciom z rodzin, które nie mają na to prywatnych zasobów, Gdy realizowana wspólnie z edukacją terenową, jest profilaktyką zdrowia psychofizycznego dzieci i młodzieży, wspierając budowanie rezyliencji i sprawczości. Dlatego uważamy, iż rezygnacja ze szkolnych wycieczek i nowe bariery wobec edukacji terenowej przyniosłaby wymierne szkody uczennicom i uczniom oraz polskiej szkole.

Podjęcie prac nad głębszymi zmianami organizacyjno-prawnymi dotyczącymi wycieczek szkolnych i edukacji terenowej powinno zakładać szerokie konsultacje społeczne, prowadzone w trybie, który pozwala wszystkim zainteresowanym grupom zabrać głos w dyskusji. Jednocześnie uważamy, iż kwestia wynagrodzeń za godzin ponadwymiarowe musi zostać rozwiązana niezwłocznie, z uwzględnienem postulatów środowiska nauczycielskiego (patrz postulat 1).

Wskazujemy przy tym, że w trakcie prac nad nowymi regulacjami głos nauczycieli i dyrektorów szkół powinien zostać uwzględniony w szczególny sposób, gdyż ich praktyczne doświadczenie dotyczące organizacji wycieczek szkolnych jest unikalną i bezcenną perspektywą. Apelujemy także do MEN o konsultowanie rozwiązań organizacyjno-finansowych programów wsparcia wyjść i wycieczek z organami prowadzącymi, by uniknąć problemów z ich płynną realizacją.

Organizacje SOS dla Edukacji

  1. Edukacyjna Fundacja im. Romana Czerneckiego
  2. Fundacja Alternatywy 3 – Czułość, Ciekawość, Kreatywność
  3. Fundacja Civis Polonus
  4. Fundacja Code for Green
  5. Fundacja Edukacji Domowej
  6. Fundacja Ja, Nauczyciel
  7. Fundacja OFF school
  8. Fundacja Teach for Poland
  9. Fundacja Szkoła z Klasą
  10. Fundacja Wkra Możliwości
  11. Fundacja WWF Polska
  12. Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej
  13. NIE dla chaosu w szkole
  14. Polska Fundacja im. Roberta Schumana
  15. Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka
  16. Stowarzyszenie AMICIS IN EDUCATIONE
  17. Stowarzyszenie Dzieciom i Młodzieży WĘDKA im. Każdego Człowieka
  18. Stowarzyszenie Ekspedycja w Głąb kultury
  19. Stowarzyszenie Harcerskie
  20. Stowarzyszenie Kogutorium
  21. Stowarzyszenie “Pracownia Etnograficzna” im. Witolda Dynowskiego
  22. Stowarzyszenie SOK
  23. Stowarzyszenie Umarłych Statutów
  24. Fundacja Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego
Idź do oryginalnego materiału