Wyjątkowa lekcja historii w Polskiej Szkole im. św. Michała w Lyndhurst

bialyorzel24.com 1 tydzień temu

Uczniowie Polskiej Szkoły im. św. Michała w Lyndhurst włączyli się w akcję „Bohaterki Powstania Warszawskiego”, realizowaną w ramach projektu „BohaterON – włącz historię”. 24 października w szkole odbyła się szczególna lekcja historii, podczas której każda klasa na swój sposób przybliżała sobie losy kobiet walczących w powstańczej Warszawie.

Młodzież licealna sięgnęła po igłę i nitkę – chłopcy samodzielnie uszyli powstańcze opaski, łącząc wiedzę o historii z praktyczną umiejętnością szycia. Uczniowie klasy ósmej wykazali się talentem plastycznym, malując replikę barykady i muru. Siódmoklasiści pogłębili swoją wiedzę, oglądając polecany film historyczny poświęcony powstaniu. Szósta klasa pracowała nad tematem „Małego roznosiciela”. Uczniowie wysłuchali słuchowiska, a następnie odpowiadali na pytania dotyczące treści i porządkowali wydarzenia w kolejności chronologicznej. Piątoklasiści stworzyli plakat-kolaż z powstańczymi symbolami oraz obejrzeli film edukacyjny „Przy takich dziewczynach nie można się było bać!”.

Czwarta klasa zapoznała się z opowiadaniem „Iskra nadziei”, uważnie słuchając i czytając historię o odwadze i solidarności. Trzecioklasiści własnoręcznie wykonali kartki z życzeniami dla powstańców. Ozdobili je wizerunkami sanitariuszek wykonanymi z materiału, a w środku zapisali słowa podziękowania za wolność. Najmłodsi, uczniowie klasy pierwszej, pracowali z makietami, „ubierając” powstańcze dziewczyny – kolorowali, wycinali i wklejali postacie do zeszytów, poznając przy tym podstawowe fakty o powstaniu.

Zwieńczeniem szkolnych działań była akademia, w której uczestniczyli uczniowie z niemal wszystkich klas. Szczególne wrażenie wywarł występ Victorii Demko, która zaśpiewała piosenki z czasów Powstania Warszawskiego. Refreny utworów podjęli wspólnie pozostali uczniowie, co nadało uroczystości wyjątkowy charakter. W przygotowanie scenografii włączyli się także rodzice, wspierając dzieci w tworzeniu dekoracji.

Dyrektor szkoły, obecny podczas akademii, przekazał uczestnikom życzliwe słowa i podziękowania za zaangażowanie, doceniając pracę uczniów i nauczycieli. Nad całością przedsięwzięcia czuwała nauczycielka klasy trzeciej Katarzyna Dąbek.

Szkolna realizacja akcji „Bohaterki Powstania Warszawskiego” stała się istotną lekcją historii i pamięci. Pokazała, iż mimo odległości i upływu lat, pamięć o bohaterkach i bohaterach Powstania Warszawskiego pozostaje żywa także w polonijnej społeczności w New Jersey.

Katarzyna Dąbek
opr. WEM
Fot. Archiwum szkoły

Idź do oryginalnego materiału