18–20 września w Krakowie odbyła się XXXI Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej zorganizowana, jak co roku, przez Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej. To jedno z najważniejszych wydarzeń naukowo-edukacyjnych w Polsce, podczas którego prezentowane są najnowsze wyniki badań edukacyjnych obejmujące wszystkie poziomy nauczania wraz z wnioskami i rekomendacjami dla praktyki edukacyjnej.
Konferencja odbyła się pod patronatem honorowym Ministra Edukacji, Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. dr hab. Piotra Jedynaka, Marszałka Województwa Małopolskiego Łukasza Smółki i Prezydenta Miasta Krakowa Aleksandra Miszalskiego.
Za stronę merytoryczną wydarzenia odpowiadał Komitet Naukowy pod przewodnictwem prof. dr. hab. Bolesława Niemierki. W jego skład weszli wybitni przedstawiciele świata nauki i praktyki edukacyjnej z uczelni, instytutów badawczych oraz instytucji oświatowych. Organizację konferencji koordynował Komitet Organizacyjny kierowany przez dr Małgorzatę Dutkę-Muchę (Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej).
Tematyka i przebieg konferencji
Hasłem przewodnim tegorocznej edycji było: „Uczenie się przez całe życie. Ludzie i kompetencje”.
W ramach trzydniowego programu odbyły się sesje plenarne, panele dyskusyjne i warsztaty, które stały się przestrzenią do wymiany doświadczeń, prezentacji badań i dzielenia się refleksjami nad rolą diagnostyki edukacyjnej w procesie uczenia się. Poruszane zagadnienia obejmowały m.in.:
- potrzeby edukacyjne współczesnych uczniów i studentów,
- rolę diagnozy w rozwoju postedukacyjnym i zawodowym,
- ewaluację programów wspierających uczenie się przez całe życie,
- wyzwania związane z wielokulturowością, technologią i zmianami systemowymi,
- znaczenie badań międzynarodowych (TIMSS, PIAAC, ICCS) dla polityki i praktyki edukacyjnej,
- doświadczenia 25 lat egzaminów zewnętrznych w Polsce.
W gronie prelegentów znaleźli się zarówno uznani naukowcy, jak i eksperci praktycy, m.in. prof. dr hab. Bolesław Niemierko i Małgorzata Iwanowska – ekspert merytoryczny Ośrodka Rozwoju Edukacji w projekcie „Popularyzacja zestawów narzędzi edukacyjnych”.
XXXI Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej potwierdziła, iż diagnoza i ewaluacja w edukacji mają najważniejsze znaczenie dla budowania jakości kształcenia i rozwijania kompetencji przyszłości. Wydarzenie stało się forum dialogu dla nauczycieli, badaczy, dyrektorów, doradców metodycznych, przedstawicieli instytucji edukacyjnych i samorządowych.
Konferencja po raz kolejny udowodniła swoją wartość jako platforma wymiany wiedzy i doświadczeń oraz źródło inspiracji dla praktyki dydaktycznej. Warto wspierać i promować tego rodzaju inicjatywy, ponieważ przyczyniają się one do rozwoju edukacji w Polsce i odpowiadają na wyzwania współczesnego świata.