Z jedynką też można zdać do następnej klasy. Trzeba jednak spełnić 3 warunki

mamadu.pl 1 dzień temu
Nie każdemu uczniowi z jedynką na świadectwie przysługuje automatyczne warunkowe przejście do następnej klasy. Decyzja należy do rady pedagogicznej, która musi mieć uzasadnione przekonanie, iż uczeń poradzi sobie z dalszą nauką. Oprócz tego są jeszcze dwa ważne warunki, bez których nie ma mowy o promocji.


Trudna sytuacja dla wszystkich – ucznia, rodziców i nauczycieli


Niedostateczna ocena na koniec roku szkolnego to ogromny stres – nie tylko dla samego dziecka, ale też dla jego rodziców i nauczycieli. Jest to zawsze bardzo przykra sytuacja, która często zostawia ślad na długo.

Rodzice czują zawód, dzieci często wstyd i lęk, a nauczyciele – mimo twardych zasad – też tak naprawdę to przeżywają. Ale szkoła to nie tylko oceny, to też ludzie i czasem trzeba znaleźć rozwiązanie, które pozwoli iść dalej mimo trudności. Jednym z nich jest tzw. warunkowe przejście do następnej klasy.

Na czym polega warunkowe przejście do następnej klasy?


Jeśli uczeń nie zdał egzaminu poprawkowego z jednego przedmiotu, może – w wyjątkowych przypadkach – otrzymać zgodę na przejście do kolejnej klasy mimo oceny niedostatecznej na świadectwie.

To rozwiązanie nie jest automatyczne. Nazywa się to potocznie "warunkiem", ale wiąże się z bardzo konkretnymi zasadami i musi zostać zatwierdzone przez radę pedagogiczną.

Uczeń w takiej sytuacji rozpoczyna naukę w nowej klasie, ale wciąż ma na świadectwie z poprzedniej klasy jedynkę z konkretnego przedmiotu.

Co ważne – nie wyznacza się żadnego terminu na "zaliczenie" tego przedmiotu z poprzedniego roku. Warunkiem promocji jest to, iż przedmiot ten kontynuuje się w kolejnej klasie.

Warunkowe promowanie ucznia do kolejnej klasy reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Paragraf 21.10. tej ustawy brzmi:


"Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, gimnazjum i


szkoły ponadgimnazjalnej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej (semestru programowo wyższego) ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem iż te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym)".

Trzy warunki, które trzeba spełnić


Aby uczeń mógł przejść do następnej klasy warunkowo, muszą zostać spełnione trzy


podstawowe warunki:


Nie zawsze się da – i nie zawsze warto


Trzeba jednak pamiętać, iż "warunek" to nie sposób na ominięcie problemów, ale szansa na poprawę. Rada pedagogiczna może odmówić, jeżeli uzna, iż uczeń nie jest gotowy do dalszej nauki.

Czasem też warto się zastanowić, czy ponowne przejście tej samej klasy nie byłoby korzystniejsze – dziecko ma wtedy szansę nadrobić zaległości i odbudować pewność siebie.

Moim zdaniem, najważniejsze w tej sytuacji jest to, jak zareagujemy jako dorośli. Dziecko, które ma problemy w nauce, często czuje się gorsze, zawstydzone, przestraszone. Dlatego zamiast straszyć czy krytykować, warto usiąść i spokojnie porozmawiać – o trudnościach, o emocjach, o planie na kolejny rok.

Czasem dziecko potrzebuje po prostu więcej czasu, wsparcia albo innego podejścia. A "warunek" może być okazją, by to wszystko naprawić – nie tylko na papierze, ale w głowie i w sercu.

Idź do oryginalnego materiału