W Krzyszkowicach, przy zakopiance w związku z budową nowego węzła drogowego znika zabytkowy, XIX-wieczny dom, który przez lata był charakterystycznym punktem na trasie. Zamiast popaść w zapomnienie, zostanie przeniesiony do skansenu w Branicach, gdzie zyska nowe życie jako część Parku Edukacyjnego „Branice” i będzie przypominać o historii regionu.
Zbudowany w 1890 roku w tradycyjnym stylu krakowskim, dom przetrwał burzliwe czasy, od Monarchii Austro-Węgierskiej, przez II Rzeczpospolitą, aż po PRL. Od początku należał do jednej rodziny i pełnił funkcję budynku mieszkalnego. Wyróżniał się charakterystyczną konstrukcją – ściany z belek uszczelnionych gliną osadzono na kamiennej podmurówce z piaskowca, a dach wsparty na krokwiach miał czterospadową formę. Dom był szeroki na 11 metrów, a jego front skierowany był na południe. Centralnym punktem wnętrza była sień z piecem chlebowym, z której prowadziły wejścia do izb mieszkalnych i kuchni.
W 1986 roku chałupa została wpisana do rejestru zabytków. Przenosiny to precyzyjna operacja – każda belka, krokiew i klin zostały dokładnie sfotografowane, ponumerowane i skatalogowane, by w nowym miejscu odtworzyć budynek z dbałością o najmniejsze detale. – „Zbieramy choćby oryginalny tynk do specjalnych woreczków” – podkreśla Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nie jest to pierwsza taka operacja – wcześniej GDDKiA przeniosła np. dom pisarza Jalu Kurka przy okazji budowy tunelu pod Luboniem Małym.





Chałupa trafi do skansenu w Nowej Hucie, który w przyszłości stanie się częścią Parku Edukacyjnego „Branice”. Ma on upamiętniać dziedzictwo Krakowiaków Zachodnich i stanowić centrum edukacyjne. Docelowo skansen będzie obejmował 11 zagród, karczmę, kościół oraz nowoczesny budynek przeznaczony na warsztaty, wykłady i wystawy, a całość odtworzy układ dawnej podkrakowskiej wsi.
Budowa nowego węzła drogowego znacząco poprawi bezpieczeństwo na zakopiance. Dzięki tunelowi pod drogą krajową nr 7 kierowcy z Krzyszkowic będą mogli bezpiecznie wjechać na trasę zarówno w kierunku Krakowa, jak i Myślenic. Węzeł uwzględnia także chodnik dla pieszych, a ruch w kierunku Krakowa zostanie poprowadzony przebudowaną drogą powiatową.