Podobnie jak zamiana jednostek długości (a może choćby bardziej)
zamiana jednostek masy dla wielu dzieci jest trudna.
Najpierw dzieci powinny się nauczyć jak
mnożyć / dzielić liczby przez 10, 100, 1000, ...
(najpierw bez przecinków, potem z przecinkami).
A dopiero potem kiedy, co i przez co pomnożyć / podzielić.
Tu pomocna bywa ręka* :-)
Ręka lewa ze zgiętym palcem środkowym
oraz strzałki i liczby 10 / 100, 1000.
Rękę zawsze** masz przy sobie :-)
Otwórz lewą rękę, wnętrzem do siebie.
Wyprostuj wszystkie palce, zegnij palec środkowy.
Nazwij kolejne wyprostowane palce coraz mniejszymi jednostkami masy, które znasz.
Największa "przerwa" pomiędzy palcami to tysiąc,
średnia "przerwa" to sto, a najmniejsza to dziesięć.
Przykład 1.
Zamieniając tony na kilogramy musimy pomnożyć liczbę ton przez 1000,
a zamieniając kilogramy na tony musimy podzielić liczbę kilogramów przez 1000.
Przykład 2.
Zamieniając kilogramy na gramy musimy pomnożyć liczbę kilogramów
przez 100 i przez 10 (czyli przez 1000),
a zamieniając gramy na kilogramy musimy podzielić liczbę gramów
przez 10 i przez 100 (czyli przez 1000).
Córkę uczyłam inaczej: przeliczamy jednostki długości i masy,
ale ręka jest "lepsza" ;-)
Też tak uważacie? :-)
* Pomysł podejrzałam kiedyś gdzieś w sieci.
** No, nie zawsze. Osoby bez rąk muszą znaleźć inny sposób :-/
.