Narzędzie do badań przesiewowych
Ministerstwo Edukacji Narodowej stara się poprawić warunki pracy w polskim systemie oświaty, stąd wiele równoległych prac m.in. nad nowymi podstawami programowymi czy zmianami w liczeniu frekwencji uczniów. Resort edukacji wciąż powtarza też o regularnych podwyżkach w pensjach pedagogów, choć te akurat nie są jakieś spektakularne.
Teraz jednak postanowiono zamiast wsparcia finansowego, dać nauczycielom pomoc we współpracy z uczniami, szczególnie tymi, którzy wymagają wsparcia pedagoga specjalnego. MEN ogłosił, iż na rządowej stronie dostępne jest nowe narzędzie, które ma pomóc pedagogom i rodzicom w ocenie funkcjonowania ucznia.
Na konferencji MEN i Ośrodka Rozwoju Edukacji i Akademii Pedagogiki Specjalnej "Edukacja dostępna dla wszystkich" zaprezentowano aplikację, w które są dostępne różne narzędzia diagnostyczne.
Strona wsparcie.gov.pl jest przeznaczona dla nauczycieli i specjalistów w placówkach edukacyjnych, ale i dla rodziców, którzy chcieliby sprawdzić, czy ich dziecko w jakichś zachowaniach nie odbiega od normy i nie potrzebuje diagnozy.
Dzięki takiemu wczesnemu wykrywaniu problemów związanych z rozwojem, rodzice i nauczyciele będą mogli szybciej reagować na problemy ucznia i dać mu wsparcie np. w postaci pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub edukacji specjalnej.
Wsparcie dla pedagogów specjalnych
Wśród bezpłatnych narzędzi wspierających na stronie rządowej jest:
Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD)
Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (KSzOF)
Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych (KAPP)
Objawy-Kompetencje-Cechy (OKC)
Jak napisano na rządowej stronie informującej o inicjatywie: "Platforma będzie rozwijana w przyszłości. W kolejnych latach sukcesywnie będą pojawiać się na niej nowe narzędzia, funkcjonalności i rozwiązania". O aplikacji podczas konferencji mówiła wiceministra edukacji Izabela Ziętka:
– Przedstawiamy narzędzie, które wspomoże obserwację każdego dziecka i które będzie podpowiedzią dla nauczycieli i specjalistów. Udostępniamy to narzędzie, by praca nas wszystkich była zdecydowanie bardziej efektywna i skuteczna.
Eksperci na spotkaniu podkreślali, iż dziś, kiedy nauczyciel widzi jakieś nieprawidłowości, nie zawsze ma narzędzia, by dać rodzicom i uczniowi realne wsparcie, może im zasugerować konsultację w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dzięki tej aplikacji pomoc może okazać się szybsza i skuteczniejsza.
MEN podkreśla, iż takie rozwiązanie jest dziś niezbędne, bo odsetek uczniów, którzy mają trudności rozwojowe lub są neuroatypowi jest dużo większa niż kilkanaście lat temu. Taka aplikacja jest więc nauczycielom i rodzicom bardziej potrzebna niż kiedykolwiek wcześniej.